Opera i Vadstena đŸŽ¶


Ja, jag Ă€r hĂ€r i Vadstena igen (det var ju SÅ lĂ€nge sedan sist đŸ˜‰). Den hĂ€r gĂ„ngen Ă„kte jag hit för att gĂ„ pĂ„ mitt livs första operaförestĂ€llning och se Zebran. đŸŠ“đŸłïžâ€đŸŒˆ SpĂ€nnande! 😍 Det hade jag tĂ€nkt göra redan förra sommaren, men det hela blev ju (som sĂ„ mycket annat) coronauppskjutet. Men nu sĂ„!

En hare hade förirrat sig in pĂ„ spĂ„romrĂ„det pĂ„ tĂ„gstationen i Norrköping imorse. 🐇 Jag hoppas innerligt att den lyckades ta sig dĂ€rifrĂ„n igen med livet i behĂ„ll. 🙏

Det var vĂ€ldigt lite folk pĂ„ pendeltĂ„get imorse. Jag blev förvĂ„nad, jag trodde att det skulle vara massor av folk sĂ„dĂ€r i morgonrusningen och hade nĂ€stan övervĂ€gt att ta med mig munskydd. đŸ€” Sedan kom jag pĂ„ att det Ă€r söndag. Gud, vad jag blir veckovill av att ha semester! 🙈

VĂ€l pĂ„ plats i Vadstena blev jag ocksĂ„ varse att det Ă€r söndag. Jag passerade Klosterkyrkan flera gĂ„nger under morgonen, förmiddagen och eftermiddagen, och varje gĂ„ng antingen hörde jag orgelmusik inifrĂ„n kyrkan eller sĂ„g finklĂ€dda mĂ€nniskor pĂ„ vĂ€g dit. För att inte tala om klockorna som ringde in till mĂ€ssa om och om igen... â›Ș

Det kommer en sÄdan salighet över mig av att vara hÀr. Jag kÀnde mig nÀstan grÄtfÀrdig nÀr jag klev av bussen imorse. Och ÀndÄ Àr det ju bara tvÄ veckor sedan jag var hÀr sist.

Mitt fina lilla hotellrum. Inte mitt favoritrum (det var upptaget nĂ€r jag skulle boka - den hĂ€r resan var ju inte lika vĂ€lplanerad som den Ă„rliga retreaten i juli, eftersom operabiljetterna slĂ€pptes först för typ en mĂ„nad sedan), men ett rum jag bott i tidigare och tycker vĂ€ldigt mycket om. đŸ˜Šâ€

Utsikten frÄn mitt hotellrum.

Dagens outfit. 👗 Jag valde lĂ€nge vilken klĂ€nning jag skulle ta imorse. Vad passar för operabesök liksom? đŸ€” Till slut blev det samma som jag tĂ€nkt ha under Atlantis-musikalen i Köpenhamn i höst. 🎭

Jag var sĂ„klart nervös inför detta mitt livs första operabesök. Var jag okej klĂ€dd? Hur skulle jag bete mig? NĂ€r fick man applĂ„dera? 😰 Men det gick bra. Jag konstaterade att övriga besökare verkade vara vana vid att gĂ„ pĂ„ opera och mĂ„nga kĂ€nde varandra, mina klĂ€der höll en rimlig nivĂ„, jag hittade lĂ€tt min plats och jag applĂ„derade nĂ€r alla andra gjorde det. Det var lite svĂ„rt att höra vad solisterna sjöng (trots att de sjöng pĂ„ svenska), men tack och lov projicerades texterna pĂ„ vĂ€ggen sĂ„ jag kunde lĂ€sa och hĂ€nga med. Och Ă€nnu mer tack och lov fanns hela handlingen sammanfattad i programbladet, scen för scen, vilket verkligen underlĂ€ttade. Och vilken vacker förestĂ€llning det var! SĂ„ gripande och sorglig och smĂ€rtsamt aktuell. Jag blev helt tagen. Jag Ă€r sjukt nöjd med mitt första operabesök. Och jag kan VERKLIGEN rekommendera Zebran! đŸŠ“đŸłïžâ€đŸŒˆ

Det regnade under förestÀllningen men sedan kom solen fram igen, sÄ nÀr jag kom ut efterÄt var luften skön att andas och sommarkvÀllen vacker och ljuv att vandra hem till hotellet i.

Kommentarer

TĂ€nker du skriva en kommentar?

Vad gullig du Àr! Jag blir jÀtteglad nÀr jag fÄr trevliga kommentarer.

Observera att alla kommentarer granskas innan publicering. OlÀmpliga kommentarer, sÄsom mobbning och spam, kommer inte att publiceras.



Namn:
Kom ihÄg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback