Pride Finspång 🏳️‍🌈

Imorse åkte jag till mamma och tillbringade en mysig dag hemma hos henne och hennes man. På eftermiddagen skjutsade hon mig till min gamla gymnasieskola, där jag mötte upp några andra från Pride-familjen för att gå i Pride Finspångs parad. Det är andra året i rad som det anordnas en prideparad i Finspång, men i år var första året som jag deltog. Som uppvuxen i den inskränkta lilla kommunen känns det lite smått surrealistiskt att något sådant kan arrangeras där och det var först för några dagar sedan som jag bestämde mig för att faktiskt gå i år. I början kändes det lite skevt och jag fick flashbacks till min tonårstid, men sedan gick jag mest där och log med min regnbågssolfjäder i högsta hugg och kände mig stolt och nöjd. 🏳️‍🌈





Morgonpromenad till resecentrum

Så var vi framme vid den sista augustimorgonen. Det är en väldigt vacker morgon, solen skiner och luften känns frisk och lite småkylig. Det är i princip bara jag och hundägarna ute. Jag är supertrött, men exalterad. Det kommer att bli en spännande och mysig dag idag. 😊❤🏳️‍🌈




Reparationerna pågår för fullt. ❤


"The roof is on fire..."

Det skulle ha varit talkshow i teaterns café ikväll, men av förklarliga skäl blev den flyttad från stora teatern till lilla teatern. Så nu befinner jag mig på X-scenen och njuter av ett underhållande program i den här salongen istället. Egentligen är jag för trött för att vara ute såhär sent en fredagskväll, men jag kände verkligen att jag ville göra någonting relaterat till Östgötateatern såhär efter branden. Både publiken och personerna på scenen pratar mycket om branden. Det känns fint att dela denna dramatiska upplevelse med andra som också blivit starkt berörda. Innan talkshowen började hördes inledningen till låten "Fire Water Burn" i högtalarna...alltså ett ständigt upprepande av orden "the roof is on fire"...vilket kändes både makabert och befriande. Att kunna skratta lite åt eländet, i lättnad över att det inte blev värre. Nu är pausen snart slut och akt två av talkshowen ska snart börja. Det känns fint att vara här. ❤




Teatern i lågor! 😭

Vilken vidrig natt! Inte nog med att det åskade och ösregnade och var strömavbrott och jag var för rädd för att kunna sova. När jag väl somnade fick jag bara några timmar orolig sömn - innan jag vaknade upp till den fruktansvärda nyheten att teatern stod i lågor! 😭😭😭😭😭

Jag orkade inte gå upp, så jag tog några timmar sovmorgon...men det enda det gav mig var vidriga mardrömmar om min älskade teater. På vägen till jobbet stannade jag till och beskådade det fortfarande pågående räddningsarbetet. Tack och lov verkar det "bara" vara taket och vinden som brunnit, men det är ju rökskador och liknande i resten av byggnaden. Mitt hjärta blöder för detta mitt andra hem. Jag hoppas innerligt att allting snart är i ordning igen. ❤








Blixtar och dunder och ett strömlöst Norrköping ⛈


Ligger i min säng och är livrädd för åskovädret som aldrig verkar vilja ta slut. Hela stan med omnejd har strömavbrott så det är verkligen kolsvart här, har aldrig varit med om att det varit så mörkt i stan. Jag borde sova, men jag kan inte varva ner. Och jag borde sluta slösa på mobilens batteri, men den utgör någon slags tröst och trygghet mitt i allt detta otäcka så jag vill inte lägga den ifrån mig. 😥⛈

PMS-tillvaron och dess mörker och ljusglimtar

I fredags kväll gjorde jag ett spontant teaterbesök och såg premiären av Har du blivit född om att vänta, föda och leva med barn - och jag kände mig så djupt tacksam och lättad över att inte vara småbarnsförälder...! Jag är 31 år gammal och min längtan efter barn är obefintlig och min villighet att låta min kropp gå igenom en graviditet om möjligt ännu mer obefintlig. Kanske läge att börja fundera på sterilisering? Känns extra lockande just nu när min PMS gör mig till ett hyperkänsligt, snarstucket, gråtmilt, dramatiskt hormonmonster (efter en snabb googling kan jag dock konstatera att en måste ta bort äggstockarna och livmodern för att slippa PMS, det räcker inte med "vanlig" sterilisering, så det känns ju inte som ett alternativ). Anyway, föreställningen var jättebra (till och med bättre än jag hade förväntat mig) och den spelas till och med fredag nästa vecka, för den som är intresserad och befinner sig i Norrköping.

Jag har varit fortsatt kreativ på sista tiden. Texten till klänningen är nästan klar, måste bara sy fast den ordentligt på klänningen.



Bakat har jag också börjat göra. Chokladrutor och muffins och scones har det blivit den senaste veckan. 😋 (Eventuellt en reaktion på den stundande mensen.)


Igår morse fick jag plötsligt syn på en lång grå hals när jag gick genom parken. En häger! Jag blev alldeles till mig och trots att jag var lite sen och hade bråttom till jobbet stannade jag och fotade den vackra skapelsen.


Igår kväll hade jag tänkt gå på årets uppstartsmöte med en teatergrupp här i stan, för att komma en bit närmare min dröm om att få spela teater. Jag tog till och med upp detta med psykologen under vårt samtal igår och vi utarbetade en del strategier för det hela. Nästa gång kommer hon säkert fråga hur det gick, och jag känner mig dum som inte ens gick dit. 😔 Men jag hade svår PMS och ångest, kände mig inte tillräckligt förberedd och redo för att ta detta steg och som spiken i kistan upptäckte jag att den delen av verksamheten som nog kan vara mest aktuell för mig krockar med en annan av mina höstplaner. 😕 Så jag fyllde min aromalampa med lugnande lavendelolja och lade mig på sängen och läste istället.

Taylors nya skiva m.m. kom (ÄNTLIGEN!!!) med posten igår förresten. Jag var nog lite för låg för att riktigt uppskatta det till fullo då, men nu känner jag mig helt salig. 😍💖 Och albumet går sedan i fredags på repeat på Spotify större delen av min vakna tid. Jag har ännu inte kunnat bestämma mig för en favoritlåt, men det finns heller ingen låt jag känner att jag behöver tid att vänja mig vid - jag har älskat samtliga 18 låtar sedan första gången jag hörde dem. Lover-eran kommer att bli en vacker era. 💖


LOVER 💖

Iiiiiiiiiihhhh!!! Det är ÄNTLIGEN den 23 augusti och Taylors nya album är här! Och jag har förstås lyssnat på det heeela dagen på jobbet. Och det första jag gjorde imorse var att titta på den nya musikvideon. Och jag är bara så himla...kär! Det här är så fantastiskt! Iiiiiiiiiihhhhh!!! 😍 
 
 

Första kvällen jag orkar blogga den här veckan

Jag hade tänkt blogga i måndags kväll. Men det orkade jag inte. Så då hade jag tänkt blogga igår kväll istället. Men det orkade jag inte heller. Omställningen från semester till jobbvardag tar verkligen på krafterna. 😴 Men jag njuter av det, det är så himla skönt att vara sovtrött på kvällen och slockna bara en stund efter att jag gått och lagt mig istället för att ligga och vrida och vända på mig i flera timmar. 😊👍

I måndags började jag ju hos psykologen igen efter sommaruppehållet. Hon försökte få någon slags summering av min sommar och mitt allmäntillstånd i dagsläget och vad vi ska fokusera på framöver, men jag hade svårt för att få fram något vettigt. Mitt mående hinner ju åka bergochdalbana ett antal gånger under två månaders tid, så hur sammanfattar jag det och vilka händelser är mest relevanta att berätta om? Och frågan om vad jag vill fokusera på framöver gjorde mig hyperstressad, jag var rädd för att ge "fel" svar så hon fick komma med egna förslag. Till nästa vecka har jag fått i läxa att arbeta med fyra olika aktiviteter varje dag: öva på att göra en sak i taget, öva på att gå långsamt när jag promenerar, öva på att bryta post mortem och utvärdera hur det går.

I måndags kväll var jag på middagsmöte med Pride-familjen, något som också haft några månaders uppehåll. 🏳️‍🌈 Det kändes fint att träffa dem igen, men precis som med psykologen hade jag lite svårt att få fram något vettigt, jag satt mest och lyssnade på de andras berättelser om hur deras sommar sett ut. De andra tre gick igenom varsin livskris och jag fick frågan om jag också har någon sådan just nu, men nej...det tycker jag inte att jag har. 👍 Efter att vi ätit klart började vi planera inför nästa års festival och hur bra det kommer bli. Det kändes peppigt och roligt. 😊🏳️‍🌈


Post mortem kom förstås efteråt, när jag kommit hem. Men då ställde jag mig i mitt sovrumsfönster och studerade molnen på kvällshimlen, hur de sakta rörde sig och hur många olika färger de skiftade i och så vidare. Det fungerade ganska bra. Plus att jag var supertrött och somnade ganska snart efter det.

Igår fick jag hem mitt paket med eteriska oljor som jag beställt till min aromalampa. Så på kvällen testade jag en kombination av två oljor med lugnande effekt, lavendel och mandarin. Men jag tror att jag tog lite för mycket, för jag fick både ont i huvudet och blev lite yr. Lugnande var det dock och jag tror nog att det hjälpte mig med sömnen igår kväll. Ikväll testade jag rosenträ, men den här gången tog jag nog för lite istället för jag kände knappt någon doft och ingen effekt heller. Får köra någon slags medelväg imorgon kväll... Doseringsinstruktioner/rekommendationer mottages tacksamt! ❤

Allting börjar på nytt imorgon

Semesterns sista dag är snart till ända, bara några timmar kvar. Jag är lite nervös faktiskt. Imorgon ska jag börja jobba igen efter två och en halv veckas ledighet, imorgon ska jag ha mitt första samtal med psykologen igen efter sommaruppehållet, imorgon ska jag på ett första möte med Pride-familjen inför nästa års festival. Allting börjar på nytt imorgon, vilket känns både bra och läskigt. Jag blir alltid osäker och orolig när jag ska göra någonting igen som jag inte gjort på (vad som känns som) länge. Samtidigt är jag exalterad. Det känns roligt att komma tillbaka till kontoret igen, det är en trygghet att få omslutas av psykologens kloka ord igen och jag ser fram emot att få börja hänga med Pride-familjen igen. Men jag är ju som jag är och därför känns det lite i magen nu...

Syrran och jag har haft en väldigt fin dag idag, en dag som syftade till att göra mig trött (så att jag inte ska orka ha så mycket ångest nu ikväll) och jag är verkligen trött nu. Idag var sista dagen på Augustifesten och vi besökte den mycket välbesökta loppisen och gjorde en del fynd i folkträngseln. Sedan gick vi på stan och shoppade och åt på Subway och shoppade lite till. Och efter att ha kollat på två av filmerna jag köpte idag har jag nu gått och lagt mig. Hoppas att jag kan somna snart och att jag inte hemsöks av alltför jobbiga mardrömmar inatt...

Socialfobisk baksmälla


Gårdagens sociala aktiviteter, exponering och spänning tog idag ut sin rätt. Jag har mest legat i sängen och sovit och vilat med sprängande huvudvärk och utmattningskänslor hela dagen. Känner mig typ bakfull och helt slut. Sådär som det blir efter att jag utmanat Ångestmonstret alldeles för mycket. Men det var det värt, det var trevligt igår. Och jag tänker fortsätta göra sådant som jag tycker om men som Ångestmonstret inte tycker om. Förhoppningsvis kommer fanskapet sluta straffa mig på det här sättet dagen efter så småningom...

Social exponering på Augustifesten

Augustifesten pågår för fullt här i stan och idag har Livrädd och jag gått på marknaden. Det var jättemycket folk och trångt och rörigt och jag hade konstant ångestpåslag. Men vi gick ändå hela marknadsgatan, förbi vartenda marknadsstånd. Och vi köpte både lotter och varsin fin sak.👍

Mitt inköp från marknaden. Ännu en drömfångare...för det hade jag ju inte några förut. 😉 Men den är ju så fiiiin... 😍

Sedan fick det vara bra med social exponering för en stund så vi köpte varsin sallad som vi åt hemma i mitt kök, i lugn och ro. Och sedan sökte vi oss till pensionärssektionen av stadsfesten, en liten scen i en park där det framfördes sådant som gamla människor förväntas tycka om. Vi satt där på en bänk och blåste såpbubblor och lyssnade på 50-talsmusik och sänkte publikens medelålder. Och jag ville förstås köpa lotter där också (jag älskar lotter!) men det tog en stund innan jag vågade gå fram till en av de seniora damerna som gick runt och sålde lotter. Kände mig jättestolt när jag väl gjorde det och kunde återvända till vår bänk med två lottremsor. Men när det sedan visade sig att jag vunnit en ny lott tyckte Ångestmonstret att det fick vara nog, så den fick Livrädd gå och hämta åt mig.



På kvällen gick jag på en talkshow på min älskade teater. Jag var jättevelig och väntade in i det längsta med att boka biljett, men såhär i efterhand är jag väldigt glad över att jag till slut gjorde det. Det blev en spännande, rolig och tankeväckande kväll och jag ser fram emot att gå på detta fler gånger. Lite jobbigt att gå själv på evenemang som hålls i teatercafét eftersom publiken sitter vid små bord där och förväntas komma dit i mindre sällskap...men efter en stund konstaterade kvinnan som satt ensam vid bordet snett framför mig att hon ju lika gärna kunde sitta vid mitt bord om det var okej för mig. Det var verkligen okej för mig! Det var en lättnad att få lite sällskap och slippa känna mig dum som tog upp ett helt bord själv, samtidigt som hennes närvaro skapade en annan sorts ångest i och med att jag förväntades konversera med henne. Tack och lov jobbade hon på radio och var van vid att hålla igång samtal...så det gick ganska bra. Och i slutet av kvällen tackade hon mig för sällskapet.


Nu ligger jag i sängen och är helt slut (men väldigt nöjd) efter denna socialt intensiva dag. Jag kommer nog sova gott inatt. 😴

Lover 💖

Nu är det bara en vecka kvar tills Taylors nya album släpps! Och kl. 6 imorse släpptes titelspåret "Lover" och jag ÄLSKAR det! 😍😍😍 
 

Klänning nr 2 nästan klar

Nu är semesterns andra syprojekt nästan klart. Det återstår bara en liten detalj som jag kommer fixa under nästa vecka. 😊🏳️‍🌈




Full fart i syateljén

Imorse vaknade jag utvilad för första gången på väldigt länge. Vilken underbar känsla! Och trots en alltmer påträngande rastlöshet har jag varit riktigt effektiv idag, till skillnad från igår då jag i princip bara låg och läste och sov. Jag sydde klart Taylor-klänningen i förmiddags...



...och sedan drog jag igång ett nytt syprojekt av bara farten. 😄🏳️‍🌈


Från Abborreberg till akuten

Igår morse åkte Per och jag på utflykt till Abborreberg. Det var mysigt och fridfullt. 😊









En mycket fridfull början på en dag som skulle bli allt annat än fridfull. På eftermiddagen ringde mamma och berättade att mormor var på väg till akuten i ambulans. Det försatte mig i något slags chockartat kristillstånd och jag kunde inte alls fokusera på det jag höll på med just då (shopping). Så jag övergav Per och våra fortsatta eftermiddagsplaner och tog bussen till sjukhuset tillsammans med syrran för att möta upp mamma och mormor på akuten. 

Mormor låg på en brits och var svagare och mer medtagen än jag någonsin sett henne förut, hon var verkligen illa däran och det skrämde mig. Min starka, trygga mormor, min klippa genom livet...nu så liten och skör. Men jag tror att det betydde mycket för henne att vi var där alla tre och kunde lugna henne och ta hand om henne. Även om hon inte pratar så mycket längre märktes det att hon blev väldigt glad över att se oss och hon ville både kramas, pussas och hålla händer. Jag strök henne ofta över håret och vi såg på varandra och log. Hon ville hålla våra händer nästan hela tiden.

Framåt kvällen fick hon lämna akuten och blev inlagd på en avdelning istället. Där var det lugnare och mysigare än på akuten och hon fick ett eget rum. Vi stannade hos henne medan en sköterska gav henne kvällsmat och medan en annan sköterska informerade mamma om läget och fortsatt behandling. Mormor och jag log mot varandra och hon fick svagt fram orden "Tycker om dig!" och det värmde mig ända in i själen och jag ville nästan börja gråta. Älskade lilla mormor...jag hoppas innerligt att du snart mår bättre! ❤

Syprojektet nästan klart nu 💖

Det såg ut att bli en trött och seg dag idag. 😴 Jag sov länge och släpade mig sedan bort till datorn för att spela Sims. Men så skrev finaste Per till mig och frågade om han fick komma på spontanbesök ett par dagar. Och då fick jag genast en massa energi och snabbstädade lägenheten lite och tog sedan tag i syprojektet. Nu är hjärtapplikationen på plats och guldbandet är monterat runt både den och manschetterna. 😊






Nu återstår i princip bara att fästa ärmarna vid resten av klänningen och fålla upp kjolen till önskad längd. Men det får bli en annan dag, för nu ska jag snart gå till tågstationen och möta Per. 😊

Sömnlöshet och sömnad

Inatt sov jag dåligt. Jag somnade inte förrän vid ettiden och var fruktansvärt rastlös fram till dess. Men jag drömde åtminstone inte om bokslut och jag vaknade inte i ren panik över hur jag ska hinna klart med allting innan deadline, som jag gjorde de tre första nätterna på semestern. Så jag kanske faktiskt börjar fatta att jag är ledig nu? Jag hoppas det. Och jag hoppas att jag sover bättre inatt. Det borde jag göra, för jag har varit fullt sysselsatt idag och inte vilat lika mycket som igår.

Syprojektet går framåt och jag känner mig så glad och stolt när jag ser min skapelse växa fram. 😊 Igår sydde jag manschetterna och idag sydde jag nya ärmar (jag fick inse att de förra var för tunna och skira) som jag sydde ihop med manschetterna. Och så har jag klippt ut hjärtapplikationen. Guldbandet runt såväl hjärtat som manschetterna får bli en fråga för morgondagen, tror jag. Nu ska jag fortsätta läsa femte Game of Thrones-boken.









Söndagssömnad

Syprojektet har sakta men säkert gått framåt idag också. Idag har jag fokuserat på ärmarna och även sytt fast dragkedjan lite bättre. 😊 Jag har dock sovit en del idag, och när jag insåg att jag hade slut på vlieseline hade tygaffären hunnit stänga för dagen, så jag har inte hunnit lika mycket som igår. Men fint blir det. Och roligt är det. 😊💖




Nytt syprojekt inlett!

Dagen efter att "ME!"-videon släpptes i våras sprang jag ju till tygaffären och köpte material till nästa syprojekt. Och idag, tredje dagen på semestern, hade jag äntligen både tid och ork att sätta igång med det. 💖
 
 
 
 
 
Ni kanske kan gissa vilken av klänningarna i musikvideon jag håller på att sy? 😉
 

Utflykt till Getåravinen

Igår vandrade mamma och syrran och jag i Getåravinen. Det var mysigt. Mycket trevligt sällskap på en mycket rogivande plats. Det är balsam för själen det. ❤️ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kraschlandning 😴

Jahapp. Imorse vaknade jag upp till min första semesterdag...och fortsatte sova större delen av dagen. 😴 Lite mat, lite mediciner, en mödosam tur till affären, lite Sims-spelande och romanläsande. Annars har jag mest legat och sovit. 😴 Det var inte alls såhär jag hade tänkt att min första semesterdag skulle se ut, men det var nog mer eller mindre oundvikligt att det blev såhär. Jag är helt slut efter högsäsongen och behöver verkligen vila.


Tills imorgon hoppas jag dock ha piggnat till någorlunda, för då ska jag på utflykt med mamma och syrran. 😊🌲🌳