Hurra! 🎂💖

Idag fyller min finaste älsklingssyster 34 år. Hurra, hurra, HURRA!!! 🎂🎁🎈🎉🥰💖


Studier och feber

Alltså, förra veckan tänkte jag hur himla skönt det var att januari faktiskt såg ut att bli en månad UTAN sjukdagar. Men så började jag känna mig risig, vilket jag envist ignorerade. Imorse vaknade jag dock upp med feber, så då var det inte mycket annat att göra än att sjukanmäla mig. 🤒 Väldigt tråkigt, men bara att acceptera läget. Hoppas att det inte blir långvarigt. 🙏

I lördags var min finaste syster här. 💖 Hon försåg mig med lite "studiemotivation" inför uppgifterna som har deadline nu i helgen. 😊🙏 Den ena uppgiften är att skriva ett uppsats-PM inför kandidatuppsatsen i litteraturvetenskap, något jag fortfarande inte ens har börjat med eftersom jag hela tiden ändrar mig gällande ämne. 😱 Men jag hoppas och tror att jag nu äntligen har landat i att studera mod och makt i Bröderna Lejonhjärta. 🕊❤️

Apropå studier så fick jag i lördags morse veta att jag fick VG på min intermediala Heartstopper-analys. 🥰💖 Vilket väl egentligen var rimligt med tanke på studieobjektet, allt annat hade varit pinsamt. 😉 Nämen, skämt åsido var det med både lättnad och glädje jag läste beskedet om betyget. Men jag kom på mig själv med att skumma igenom alla lovord från läraren och dyka ner och fokusera på de saker hon tyckte att jag hade kunnat utveckla mer eller göra annorlunda. Och det gör mig så frustrerad, att jag inte kan vara glad i mer än typ två sekunder innan jag börjar leta efter "fel". 🙄 Men visst är det skönt att kunna bocka av den delkursen och gå vidare till nästa. Nu inväntar jag bara betyg på en uppgift till, sedan är hela höstterminen avklarad och jag kommer då vara uppe i 720 högskolepoäng. 👍

Det blir mer och mer stabilt

Jag har haft en fin vecka, även om jag varit både upptagen och trött (därav bristen på uppdateringar). Jag har inte haft mer ångest än vanligt och jag har mestadels sovit riktigt bra, så jag börjar nästan våga tro att ångestdimman som jag famlat runt i under den gångna månaden faktiskt har lättat på riktigt nu. 🙏

På jobbet har det verkligen rullat på smidigt hela veckan. Jag gör bokslut på löpande band och tycker att det känns SÅ skönt att få komma in i högsäsongens rytm igen. 😊👍 Koncernchefen har kallat mig för "världens bästa Malin" vid ett tillfälle även denna vecka, och i veckobrevet från VD idag blev en av mina insatser denna vecka uppmärksammad och hyllad. Sådant gör mig så himla glad och rörd och tacksam. ☺️💖🙏

Jag har på egen hand haft flera möten med nya kunder denna vecka, varav ett ägde rum fysiskt på kontoret och övriga var via videosamtal eller telefon. Och jag kan väl inte påstå att det var helt ångestfritt, men jag stressade inte upp mig alls lika mycket som jag gjort tidigare. Det kändes bra, och jag kände mig himla stolt efteråt. 😊✌️

Lite ironiskt kanske, men samma dag som jag haft det superviktiga kundmötet på kontoret och klarat av det galant så skulle jag be om hjälp på apoteket och vågade nästan inte det. 😣 Efter att ha gått med fjällig hud runt munnen i typ två månader kontaktade jag äntligen vårdcentralen i början av veckan för att få reda på vad det var och vad jag/de kunde göra åt det. Jag hade googlat och hittat någon skum hudsjukdom...men enligt vårdcentralen är jag tydligen bara torr. 🤷‍♀️ Så de hänvisade mig till apoteket, och under hela bussresan hem till Norrköping efter jobbet satt jag och peppade inför att be apotekspersonalen om råd...men när jag väl klev in på apoteket fegade jag ur och bestämde mig för att kolla på ansiktsavdelningen på egen hand. Jag fick dock snart inse att jag inte skulle lyckas hitta någon lämplig produkt i den okända djungeln (i synnerhet inte under ångestpåslag) så jag stålsatte mig och ställde mig i kö för att få hjälp. Personalen var jättegullig och hjälpsam, och jag köpte lite lätt panikslaget det allra första hon tipsade mig om (någon slags mjukgörande kräm, en för dagen och en för natten). Och jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker redan att jag märker stor skillnad. 👍

I måndags kväll var det Pride-möte med programgruppen. 🏳️‍🌈 Vi gick igenom och uppdaterade listan över potentiella programpunktsarrangörer och delade upp dem mellan oss. Det känns himla peppigt att vi inom kort kommer öppna upp anmälan av programpunkter till årets East Pride. 🥰❤️🧡💛💚💙💜

Igår morse åkte jag samma buss som Charlie till Linköping igen. 😊💖 Jag mer eller mindre tog för givet att vi skulle sitta bredvid varandra, så jag klev på bussen och gick uppför trappan till de åksjukevänliga platserna långt fram på övervåningen som jag brukar. Men hon ropade på mig från nedervåningen och meddelade att hon tänkte sätta sig på sin vanliga plats längst bak på nedervåningen. Efter några minuter kom det ett chattmeddelande där hon förklarade att hon tänkte ägna bussresan åt låtskrivande och meditation men att hon gärna vill hänga någon dag framöver. 🙏💖 Det var en enorm lättnad att få det meddelandet, för under de där minuterna hade jag hunnit stressa upp mig själv ganska så rejält och tänka ungefär en miljon negativa tankar... 😣 Det är ganska beklämmande att konstatera hur bräckligt mitt självförtroende är och hur lätt jag rycks med när Ångestmonstret sätter igång. 😕

För övrigt känner jag mig ganska stressad över mina studier just nu. Jag tyckte att jag låg bra till, men nu är det bara lite drygt en vecka kvar till två deadlines och jag tycker inte alls att jag ligger bra till längre... 😣😖 Men förhoppningsvis får jag ihop det. Det brukar ju lösa sig. 👍 Imorgon är det hur som helst systerdag, det ser jag framemot. 🥰❤️

Ljusare tider

Jag har haft betydligt mycket mindre ångest den här veckan. 🙏 Det känns jätteskönt, även om jag inte riktigt vågar hoppas att det är en permanent vändning i måendet... Fortsatt morgonpigg är jag också. 👍 I onsdags morse åkte jag samma buss som Charlie till Linköping, det var himla trevligt. 😊 Och imorse var det en jätterar busschaufför, hon beundrade min outfit när jag klev på bussen och hon pratade en hel del i mikrofonen under resan och sa både trevliga och roliga saker som fick mig att le. Och på jobbet idag kallade min teamleader mig för sin ängel. 🥰 Och jag har haft ett telefonmöte med en kund som gick jättebra. Jag känner mig så glad och tillfreds och stark och duktig och uppskattad. 😊🙏💖 Även om mörka tankar såklart också smyger sig in...jag har under veckan haft tankar om att inga människor tycker om mig och att jag inte kan någonting...vilket inte riktigt går ihop med min allmänna sinnesstämning just nu, det är liksom små störningsmoment som svävar förbi. 😣 Men ljuset överväger i alla fall.

Tidigt i lördags morse låg jag och ångestshoppade lite, så under veckan har jag fått hem en rätt fet beställning från Kawaii. Det kanske inte är världens bästa sätt att hantera sin ångest på (och det skulle bli fruktansvärt dyrt i längden), men som mamma sa finns det ju sämre sätt också. Och det resulterade ju i en trevlig leverans som jag kommer att ha mycket glädje av. 💖

Imorgon kommer min finaste syster hit, det ser jag fram emot. 🙏❤️❤️❤️

Insnöad ❄️

Igår tog det två och en halv timme för mig att ta mig till jobbet i snökaoset och när jag väl kom fram var det i skicket av en isbit som det tog nästan hela dagen att tina upp. ❄️🥶❄️🥶❄️ Så idag har jag jobbat hemifrån, för första gången sedan jag började min anställning i mars. Jag gillar verkligen inte att jobba hemifrån. Men idag kändes det som det enda rimliga alternativet. Och det har absolut fungerat. Dessutom fick jag besök av mamma, som hade ärenden till stan. Så det var mysigt. ❤️❤️❤️ 
 
Men imorgon kommer jag åka till kontoret igen. För imorgon har jag ett möte på plats där. Men jag hade nog åkt dit även om jag inte haft det, för det här med att jobba hemifrån är verkligen inte min grej. 😖 
 
Idag är det för övrigt en speciell dag. Det är ju den 16 januari. Vilket är årsdagen av när jag började som praktikant på min förra arbetsplats... 
 
 
Men framför allt är det ju mitt finaste Lyckopillers födelsedag. 💖💖💖 43 år gammal blir han idag. Hurra! 🎂🎈 Så himla fort tiden går... 
 
 

Helgen mellan terminerna

Igår var min finaste syster här. 💖 Vi tittade på några avsnitt av Mordkommissionen och andra säsongen av Heartstopper och hade det allmänt mysigt. 💖💖💖

Syrran hjälpte mig att fixa matlådor också. 💖🙏

Det dröjde ända till sen eftermiddag innan ångesten började plåga mig. Så efter att syrran hade åkt hem ägnade jag kvällen åt att titta på Berättelsen om Askungen. Utöver yoga är det min mest välfungerande icke-medicinska ångestdämpare. Den är så himla söt och jag blir så glad och varm i hjärtat av att titta på den. 🙏❤️❤️❤️ Jag överväger faktiskt att titta på den varenda kväll hädanefter, tills den här ångestdimman som jag irrat runt i den sista tiden bestämmer sig för att lätta...

Igår morse tog jag förresten tag i att dekorera om i trapphuset. Jag plockade undan julen och plockade fram de mer allmänna vinterdekorationerna. ❄️ Men här inne i lägenheten är det fortfarande jul. Och det får det nog vara ett tag till. Det är så mysigt med julgranarna. 🎄🎄🎄

Idag har jag för övrigt ägnat mig åt att börja skriva den första inlämningsuppgiften på vårterminens första kurs. Med tanke på att vårterminen inte börjar förrän imorgon känns det bra att redan vara klar med en femtedel av den första inlämningsuppgiften. 😉 Men jag har också unnat mig att spela en del Sims, sova och prata med mamma och syrran i telefon. Och nu tror jag faktiskt att jag ska krypa ner i soffan och titta på Berättelsen om Askungen igen...

Ångestrytm

Jag fortsätter vakna med världens ångest på nätterna. Men jag har kommit in i en rätt effektiv rytm den här veckan, då jag oftast vaknat när det nästan varit morgon vilket gjort att jag gått upp och sedan varit på plats på kontoret extra tidigt på morgnarna och kunnat åka hem tidigare på eftermiddagarna och faktiskt orkat plugga en eller ett par timmar innan sovdags. Och sedan har det hållit på sådär, varje dag.

Extremfallet var väl i tisdags, när jag anlände till kontoret i Linköping redan klockan 6 på morgonen. 🙈

Men ångesten är verkligen jobbig. I måndags höll den i sig även efter att jag gått upp och sedan typ hela dagen. Jag hade svårt att fokusera på jobbet, speciellt på förmiddagen, men fortfarande på eftermiddagen var jag så skör att det faktum att det låg ett par kvarglömda vantar på golvet bredvid min plats på bussen hem blev världens problem för mig - jag satt och nojade hela vägen till Norrköping över huruvida jag skulle plocka upp dem och lämna dem till chauffören när jag klev av eller inte. (Det slutade med att jag inte gjorde det.)

Idag var det årets första fredagsfrukost på kontoret och vi körde ett quiz om privata inkomstdeklarationer. En del av mig ville gärna vinna (eftersom detta är ett ämne jag borde ha stenkoll på och jag ju har ett behov av att känna mig duktig), men det var nog tur att jag inte gjorde det ändå för jag hade nog inte pallat uppmärksamheten i mitt sköra tillstånd.

Nu väntar en helg som jag hoppas kommer att ge mig en del återhämtning. Imorgon kommer syrran, och den här helgen behöver hon inte peppa mig i mitt pluggande utan vi kan hitta på andra saker. Jag lämnade in höstterminens sista uppgift igår kväll, och vårterminen börjar inte förrän på måndag (vilket för all del inte har hindrat mig från att redan börja kika på de kommande uppgifterna). Ikväll har jag spelat Sims. Jag hoppas att jag kommer kunna göra det mer under helgen, samt kolla på film eller något annat trevligt. Men jag befarar att ångesten inte kommer lämna mig ifred...


Ångestnatt och pluggdag

Alltså, det är ändå lite ironiskt att jag igår skrev om hur lugn och harmonisk jag är nuförtiden - bara för att inatt vakna efter en vidrig mardröm och ligga vaken länge och vältra mig i ångest. 😒 Det har varit såhär till och från ganska länge nu, åtminstone flera veckor tror jag. Jag minns inte riktigt vad mardrömmarna handlar om och jag är inte helt på det klara med vad jag har ångest över...det är mer en allmän förlamande skräck över att något viktigt i mitt liv ska gå åt helvete. Varför det nu skulle göra det. 🤷‍♀️

Men trots en kämpig natt har det varit en bra dag idag. Jag har ägnat dagen åt att göra en intermedial litteraturvetenskaplig analys av första Heartstopper-boken. 🥰💖💖💖 Jag känner mig lite stressad över att deadline för hela miniuppsatsen är på fredag, eftersom det innebär att jag rent krasst behöver bli klar med den redan imorgon då jag inte litar på att jag kommer orka sitta med den efter jobbet i veckan. Men syrran kommer hit imorgon och peppar mig inför andra halvan av analysen, som ska fokusera på de tre första avsnitten av TV-serien, så det blir nog bra. 😊👍

I övrigt har jag ägnat dagen åt att tvätta. Det var hög tid nu, för jag började behöva göra så djupa utgrävningar i troslådan att jag nådde fram till de silkiga spetssakerna längst in som knappt täcker rumpan och är mer än lovligt genomskinliga. Varje gång detta händer förundras jag över att jag överhuvudtaget äger dylika ting. Why, Malin, WHY?!? 😳🙈😅 Tur att jag har så otroligt varmt i lägenheten att tvätten kommer hinna torka till imorgon bitti...

Årets första arbetsvecka

Årets första arbetsvecka är till ända och jag är trött men glad, det känns skönt att vara igång ordentligt igen. 😊 I onsdags var jag hos både tandläkaren och frisören och blev fixad och fin. Bilden ovan är från efter frisörbesöket, och enligt mamma utgör den ett exempel på vilket lugn jag utstrålar nuförtiden. 💖 Det stämmer säkert, för jag känner mig väldigt tillfreds med tillvaron nuförtiden. Bortsett från att jag ännu inte bor i Vadstena känner jag att jag är precis där jag vill vara. 🙏 Den här veckan har koncernchefen kallat mig för "världens bästa Malin" vid två olika tillfällen. Om lite mer än en månad ska jag få avlägga prov för att bli auktoriserad redovisningskonsult, blev det bestämt den här veckan. Och igår var jag ute på kundbesök alldeles själv och det gick hur bra som helst (även om jag såklart var sjukt nervös innan), och jag fick beröm från en av mina närmaste chefer efteråt. Jag känner mig verkligen uppskattad på kontoret, och jag märker hur jag växer och utvecklas i den miljön. 🥰🙏 Det är sannerligen fina förutsättningar för att nu kasta mig in i en intensiv plugghelg, innan jag får åka och jobba igen på måndag. 👍

Årets första dag

Jag inledde året med att färdigställa uppgiften i litteraturvetenskapskursen som har deadline på onsdag. 👍 Sedan återstår bara en deadline på höstterminen innan vårterminen drar igång i mitten av månaden. Det kommer bli en tuff vår, med fortsatt studietakt på 100 % parallellt med heltidsjobb, och snart drar högsäsongen igång också...men jag är fast besluten att klara av det (även om jag ärligt talat har nedräkning till juni när vårterminen slutar och jag får lite välbehövligt sommarlov 😅). Jag kommer inte plugga något alls i sommar, och från och med i höst tänker jag återgå till 50 % studietakt. För det här som jag hållit på med det senaste året och kommer fortsätta med fram till i sommar, det är nog inte helt hälsosamt... 😣🙈 För övrigt ber jag till diverse högre makter att det inte ska dyka upp någon ledig drömlägenhet i Vadstena under det närmaste halvåret, för någon flytt har jag verkligen inte tid med just nu, det skulle spräcka tidsschemat totalt. 😅😉