Både avslut och premiär

Jag har skaffat en ny mobil, och har ägnat de senaste timmarna åt att försöka fatta hur den fungerar (ja, det är samma märke som tidigare...men en mycket nyare modell ju, med annorlunda upplägg 🙈). Jag har lyckats föra över allt innehåll från den gamla telefonen, flyttat över korten, laddat ner fina teman, valt alarmsignaler, gjort diverse inställningar, efter mycket om och men hittat hur jag gör emojis, tagit en selfie för att testa kameran och till slut även hittat bildredigeringsfunktionen...


...och nu ska jag försöka mig på att blogga också. Hittills verkar det ju gå bra. 👍

Idag är det som vi alla vet nyårsafton, och den har traditionsenligt firats här hemma hos mig. (Ja, firats, för värdinnan är som bekant kvällstrött och kör iväg gästerna redan tidigt på kvällen - jag kommer sannolikt vakna i ren panik av fyrverkerierna vid tolvslaget och tro att kriget brutit ut, det har hänt förr. 😉) Det var jättemysigt att fira nyår med familjen. ☺🎆💖 Syrran och jag lagade mat (fyllda auberginer 😋) och jag hade bakat rosa fikabröd, och så spelade vi ett sällskapsspel tillsammans hela familjen (det gick ut på att samla vuxenpoäng för att få reda på sin "egentliga" ålder - jag är tydligen fem år yngre än i verkligheten 😂).





Det är som sagt årets sista dag idag, men jag bryr mig inte om att göra någon årssammanfattning i år (heller). Jag bara konstaterar att vi snart kan lägga 2021 till handlingarna, och hoppas att 2022 blir ett fint år (så fint det nu går, under pågående pandemi och med ett ödesdigert riksdagsval i höst). 🙏 Och nu ska jag försöka sova, får se om jag lyckas för det smäller redan en del utanför... 🎆✨🎇

Julen

Nu har det varit lite tyst från mig här ett tag. Det här med ledighet är ju en riskfaktor för mig (jag har varit ledig i över en vecka nu, vilket med facit i hand var alldeles för länge), och under större delen av förra veckan kände jag mig nedstämd och hade ångest. Det stora sammanbrottet kom på julaftonskvällen, då bröt jag ihop totalt och kände mig bara så jävla ledsen. 😢 Det hade väl både med ledigheten och med julen att göra. Jag älskar ju julen och är superhypad flera månader i förväg...men när själva julafton väl börjar närma sig mår jag bara dåligt. 😔 Så det känns skönt att julhelgen är över nu faktiskt. Det har gått en del upp och ner och det har absolut funnits ljuspunkter, som när syrran var här dagen före julafton och när vi åkte till mamma på juldagen och när vi mellandagsshoppade igår. Men på det stora hela längtar jag tillbaka till vardag och rutiner nu. Jag ska gå och jobba imorgon, och efter nyår rivstartar högsäsongen. Det känner jag mig väldigt redo för nu. 👍 
 
 
 
 
En av julklapparna jag fick av syrran. Hon hade redigerat ihop helt epic videor till hela Atlantis-soundtracket! 😍😍😍 
 
Årets mottagna julkort. 🎄❤️ 
 
Julkort är en sak jag tycker är väldigt mysig med julen, både att skriva julkort till andra och att hitta julkort till mig i brevlådan. 💌 Jag får aldrig ens i närheten så många tillbaka som jag själv skickar, men jag är medveten om att jag skickar extremt många och att alla människor inte håller på med sådant här överhuvudtaget. Något jag reagerat på i år (som jag inte noterat tidigare år) är dock att folk lägger ut inlägg i sociala medier om att de minsann skänker pengar till välgörenhet istället för att skicka julkort... 
 
 
Jag har lite svårt att förstå detta. Jag menar, vari ligger motsättningen mellan att skicka julkort och att skänka pengar till välgörenhet? 🤔 Jag lovar att det går alldeles utmärkt att göra båda delarna. Inlägg av den här typen känns mest som ett sätt att rättfärdiga varför en inte ägnar sig åt något som lite förväntas av en såhär års (att skicka julkort) genom att framhäva en annan aktivitet (att skänka till välgörenhet) istället. Det blir lite som ett implicit skuldbeläggande av oss som ägnar oss åt så världsliga saker som att skicka julkort, när människor faktiskt dör och svälter här i världen... 
 
Sedan får folk såklart göra som de vill (och jag förstår absolut att det blir dyrt för äldre människor, som det handlar om i dessa två fall, att skicka julkort till sin enorma släkt och bekantskapskrets). Jag har verkligen ingenting emot att folk väljer att skänka pengar till välgörenhet istället för att skicka julkort (det är ju egentligen lite samma sak som att skänka pengar till någon fond istället för att köpa blommor i samband med en begravning). Jag bara försöker resonera mig fram till varför jag blir lite provocerad när jag ser sådana här inlägg. Och ja, det är väl just det implicita skuldbeläggandet samt idén om att två saker är varandra uteslutande trots att det egentligen inte finns någon motsättning mellan dem (lite som när rasister ställer invandrare mot pensionärer). Men ja...alla gör förstås som de själva vill. 
 
Nåväl. Nog om det. I måndags hade jag samtal med min terapeut, och vi pratade en del om mitt julmående. Och hon tipsade mig om Compassionportalen och dess gratis ljudfiler för bland annat medveten närvaro (som är en lämplig alternativ handling till grubbel). Jag lade in flera av dem i min mp3 och började lyssna på dem i måndags kväll. Vilket gjorde att jag slappnade av och slocknade ovanligt tidigt på kvällen - och vaknade redan vid halvfyratiden(!) på tisdagsmorgonen utan att kunna somna om. Vilket kanske inte var helt optimalt, eftersom syrran och jag skulle ägna dagen åt att mellandagsshoppa. 🙈 Och jag blev mycket riktigt helt förstörd och vi åkte hem redan tidig eftermiddag och kraschlandade i soffan med tevespel och lussebullar. 
 
Men vi hittade himla många fina saker, och jag var superduktig i en affär där jag förälskade mig i en ljusstake som jag genom en lång exponeringsprocedur till slut lyckades köpa. Ljusstaken utgjorde ett visningsexemplar som nu efter jul såldes ut. Det stod att en skulle kontakta personalen om en ville köpa något av de olika visningsexemplaren som såldes ut. Så jag gick fram till informationsdisken, där det stod en gubbe och höll på med datorn. Efter en stund fattade han att jag ville honom något, och förklarade att han inte jobbade där. Det kändes lite pinsamt, även om det förvisso var ett rimligt antagande av mig att han ingick i personalen. 🤷‍♀️ Men så dök det upp en annan gubbe, som faktiskt jobbade där, och jag förklarade mitt ärende för honom. Han var lite tafatt, för han jobbade normalt inte på just den avdelningen utan hade fått rycka in och täcka upp för sjukfrånvarande kollegor, så han hade ingen koll alls på utförsäljningen av visningsexemplar. Så han tog med mig till en kollega, som förklarade hur han skulle göra. Och sedan stod jag och väntade medan han länge och väl fyllde i en lapp om varför priset skulle justeras i kassan. Jag tyckte om honom, han kändes lite som en jultomte och han önskade oss skämtsamt en LJUS kväll när han var klar med lappen. 🕯️😉 Jag vågade mig på att fråga om det fanns någon kartong till ljusstaken, det fanns det tyvärr inte men jag är glad över att jag vågade fråga i alla fall. Väl framme vid kassan tog det också ganska lång tid, "jultomten" hade visst fyllt i lappen fel (det var ju inte hans område egentligen, så det har jag full förståelse för) och kvinnan i kassan fick delvis göra om proceduren och korrigera några uppgifter. Och för alla personer jag hade att göra med under denna omständliga inköpsprocess var jag noga med att påtala att det faktiskt stod på skylten att det skulle vara 70 procent rabatt, vilket de inte riktigt hade koll på. Hade jag inte haft syrran med mig hade jag bangat ur redan vid insikten om att jag skulle behöva kontakta personal för att få köpa ljusstaken. Men nu pratade jag med flera personer, förklarade mitt ärende och stod på mig i prisfrågan. Syrran sa efteråt att hon var väldigt imponerad av mig. Och ja, jag kände mig himla duktig. Och vilken underbar ljusstake jag fick med mig hem, den var väl värd all social exponering... 😍 
 
 
Får se om det blir någon yoga innan jag går och lägger mig ikväll. Jag har yogat en del nu under julledigheten, vilket har varit väldigt bra för mitt sinne. 🧘‍♀️ Jag har dock inte tagit mig iväg till bågskytteklubben någonting, som jag hade tänkt, men jag köper min terapeuts tanke om att det nog var ett lite för stort steg för mig när jag var så låg. Jag har ägnat mig åt betydligt stillsammre aktiviteter, som att plöja igenom hela andra säsongen av The Witcher... 
 
 
Helt episk! 😍 Jag måste verkligen se till att börja läsa böckerna snart...

🎁 Paket 24 + Namnsdagspaket 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tjugofjärde paketet samt dagens namnsdagspaket...



Elsa-formad schampoflaska och två exemplar av mitt favoritdoftljus. 😍❄🕯💖💖💖

Det har varit väldigt roligt det här med paketkalender i år, både att fixa paket till syrran och att öppna paketen från henne. 😊🎄❤❤❤

🎁 Paket 23 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tjugotredje paketet...


🎁 Paket 22 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tjugoandra paketet...


Så. Himla. Fin. Mapp. 😍🦄💖💖💖

Första dagen på julledigheten


Jag hade massor av fina ambitioner för min julledighet, som att träna bågskytte och baka och promenera och utöva yoga...men hittills har jag bara suttit i pyjamas och spelat datorspel. 🙈 Nåväl, det är ju bara första dagen än så länge, så jag hinner väl göra vettigare saker också. Nu ska jag till exempel snart försöka pallra mig ut och hämta ett paket. 🙂

🎁 Paket 21 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tjugoförsta paketet...


...innehållande den finaste pennan ever! 😍💖🦄

Julklappsutdelning på kontoret 🎄🎁

Klockan två idag tog jag på mig en tomteluva och gick runt och uppmanade mina kollegor att komma till kontorets kök, där jag delade ut alla julklappar jag köpt. 🤶 Jag var både förväntansfull och nervös - både för själva paketutdelningen och för hur de skulle reagera när de öppnade paketen. Men det blev bra. Jag kunde hantera att stå i centrum för uppmärksamheten rätt hyfsat (även om jag flippade ur lite inombords), och alla verkade bli riktigt nöjda och glada över sina julklappar. Och jag fick höra att jag är väldigt bra på det här, att jag tar in andra människor och deras behov och önskningar och hittar de perfekta presenterna. Det gjorde mig rörd. Jag lägger ju faktiskt ner min själ i detta, så det känns fint att utfallet blir så lyckat. 😊💖🙏 
 
Såhär såg julklappshögarna ut i år (det blev dock inga rim i år, som 2019 och 2020, men det blev bra ändå)... 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
 
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄 ❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄
 
Jag visade Per högarna med julklappar som låg på mitt vardagsrumsgolv när han var här, och frågade om han kunde gissa vilken hög som var till mig. Det kunde han med lätthet. Kan ni? 😉 
 
Nu har jag förresten gått på jullov. Jag kommer inte gå tillbaka till kontoret igen förrän dagen före nyårsafton. Det känns lite konstigt, men förhoppningsvis kommer det vara skönt med lite vila (när jag väl lyckats varva ner och acceptera att jag är ledig). Efter nyår blir det högtryck på jobbet igen, så jag ska försöka återhämta mig så mycket jag bara kan innan dess. 🙏 
 

🎁 Paket 20 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tjugonde paketet...


Ett snyggt, rosa överfallslarm. 👍💖🙏

Jobbrelaterade tomteaktiviteter 🤶🎁

Igår gick syrran och jag på stan. Sjukt dåligt beslut egentligen, sådär sista lördagen före jul - vi var båda två helt utmattade efteråt. 😱😖 Men jag är väldigt tacksam över att syrran följde med och hjälpte mig med de sista julklapparna till jobbet. 🙏 Jag hade försökt själv på fredagen men inte lyckats köpa någonting då.

Jag bjöd syrran på lunch som tack för hjälpen igår, på restaurangen som blivit vårt nya stammisställe för speciella tillfällen. Syrran provade något nytt (det har hon gjort varje gång hittills, om jag inte missminner mig) och jag tog samma som jag tagit vid alla tidigare besök (variation är överskattat 😉), men vågade den här gången faktiskt säga till om att jag inte ville ha några oliver. ✌

Syrran hjälpte mig även att slå in julklapparna till jobbet. 🎁 Det blev en nätt liten hög... 😉


...som jag packade ner i dramaten, ryggsäcken och fyra kassar...


...och idag har släpat iväg till kontoret och placerat under julgranen där...


Promenaden till jobbet brukar ta cirka 22 minuter. Idag blev det en slitsam strapats på 45 minuter. Med många pauser, smärtande armar, ansträngd andning och händer som skakade en lång stund efteråt. Det hade väl varit en bra idé att gå två vändor, eller ta bussen, eller be någon om skjuts...men om jag gett mig fan på någonting så löser jag det oftast. Och nu ligger paketen mycket riktigt under granen och kommer vara en magisk uppenbarelse för mina kollegor imorgon bitti. ☺🎄🎁❤

Paketens innehåll får ni se imorgon eftermiddag, efter julklappsutdelningen. 😊🎁

🎁 Paket 19 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det nittonde paketet...


Den bästa chokladen från den bästa chokladtillverkaren. 😍🍫❤❤❤

🎁 Paket 18 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det artonde paketet...


Så himla fina julgransdekorationer! De ska definitivt upp i min gröna gran. ☺🎄❤❤❤

Min sista lediga fredag

Nu är det en vecka kvar till julafton och idag hade jag min sista flexlediga fredag. 🎄 Det har varit himla skönt att ha dessa långhelger nu under hösten och vintern - jag vet ju att det kommer en betydligt mer intensiv vår och sommar sedan...men det kommer jag förhoppningsvis känna mig redo att ta mig an efter nyår. 🙏

Idag har jag varit tämligen effektiv. Pratat med terapeuten och varit hos frisören och tvättat två maskiner och gått en sväng på stan och spelat datorspel. Jag är himla trött, det har jag varit hela veckan, så nu säger jag natti natti och lämnar er här med några bilder på håret...


🎁 Paket 17 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det sjuttonde paketet...


Ännu ett fantastiskt tygmärke. 😍🦋💖💖💖 Syrran verkar verkligen vilja att jag ska sy någonting nytt snart. 😉

🎁 Paket 16 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det sextonde paketet...


Vilket underbart tygmärke! 😍💖🦋

Två sena julkvällar i rad 🎄

Nu har jag varit iväg på julaktiviteter två kvällar i rad och kommit hem sent, så jag känner mig ganska sliten. 😴 Men det var det värt. 😊👍

Igår kväll var jag på julbord på en restaurang tillsammans med kollegorna. Jag fick speciallagad förrätt och huvudrätt, medan de andra åt av julbordet, och det var verkligen otroligt gott. Toast med svamp till förrätt och spetskål med risotto till huvudrätt. Så himla gott! 😋👍👍👍


Ikväll har jag varit på bågskytteklubbens julfest. 🏹 Ångestmonstret följde med och ifrågasatte starkt vad jag gjorde där bland alla mer eller mindre eller inte alls bekanta människor, när jag kunde vara hemma i lugn och ro istället... 😖 Jag stod lite för mig själv med armarna i kors som en sköld framför mig och freakade ur. Försökte dock andas långsamt och långt ner i magen. Försökte även komma på någon bra strategi från terapin, men allt var som bortblåst. Några av de äldre damerna från klubben såg dock till att ta hand om mig och prata med mig lite då och då, och jag tydde mig mer än gärna till dem. 🙏

Jag deltog i darttävlingen (det gick sådär, förmodligen hade det gått bättre utan publik) och julklappsskyttet (det tog en stund, men till slut lyckades jag träffa ett av spelkorten och tilldelades i slutet av kvällen det paket som var märkt med ett likadant kort) och köpte även några lotter. Jag var jättenervös under dragningen av lotterna och undrade varför i helsike jag försatt mig i situationen att kanske bli tvungen att gå fram och ta emot ett pris. 😱 Men tack och lov vann jag inget. Skönt det. Det var tillräckligt jobbigt att gå fram och hämta ett paket när mitt kortnummer ropades upp.

Men det var trevligt, trots Ångestmonstrets närvaro, och jag är glad över att jag vågade mig dit - och över att jag vågade stanna kvar. 😊👍 Sjukt trött är jag dock nu. 😴 Jag kände mig helt sönder på spårvagnen på hemvägen, och förundrades över de tre unga tjejer som satte sig på andra sidan gången och var på väg in till city för att kolla på Musikhjälpen (som ju håller till här i stan i år). Själv var jag på väg in till city för att gå hem och lägga mig. 🙈


🎁 Paket 15 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det femtonde paketet...



OMG, vilka underbara glittriga små kristallkronor! 😍💖💖💖

Malin kastar boll 🏐

Jag hade förvånansvärt nog nästan ingen träningsvärk alls imorse, men framåt lunch började det kännas i armar, axlar och rygg. Och det är väl rimligt, med tanke på hur mycket armarna fick jobba på gymmet igår...


Nu ligger jag och väntar på att det ska bli dags att gå iväg till en restaurang och äta julbord tillsammans med kollegorna. 😊🎄


Det ska bli spännande att se vad jag får att äta i år, om jag får en specialtallrik eller om jag faktiskt kan äta av det ordinarie julbordet (det sistnämnda har bara hänt en enda gång tidigare och var en trevlig överraskning). Det är liksom inte helt okomplicerat att gå på restaurang som multiallergisk vegetarian... 🙈

🎁 Paket 14 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det fjortonde paketet...


Så himla fint julgranspynt! 😍💖 Det ska definitivt upp i den rosa granen i sovrummet. 😊🎄💖💖💖

Träning och julkortsskrivande på Sankta Taylors dag 💖

Idag är det, som vi alla vet, finaste Taylors födelsedag. 😊💖 Och Lucia. 🕯️ Och jag har tydligen uppfattats vara på riktigt sprudlande humör idag, trots att jag har ont i huvudet och känner mig helt slut efter den intensiva helgen. 😴 
 
Har det varit lugnare idag då? Inte särskilt. Arbetsdagen avslutades med ett besök på gymmet, som var roligt men ytterst plågsamt för armarna - så vi får se om jag kommer kunna använda dem imorgon. 😱 
 
För att vara på den säkra sidan har jag skrivit färdigt alla julkort nu ikväll, det landade visst på 33 stycken i år... 
 
 
Köpt och slagit in en julklapp att ta med till bågskytteklubbens julklappsbyte på onsdag har jag också gjort. Och nu tänker jag gå och lägga mig. Jag hade tänkt lägga upp några bilder från dagens gymbesök, men jag har inte fått dem från tränaren än. Så de kommer senare. Natti natti! 
 

🎁 Paket 13 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det trettonde paketet...


Fin och intensiv helg

Oj, nu har det visst inte blivit några inlägg på hela veckan, utöver paketkalenderinläggen. 🎁 I måndags kväll yogade jag, och eftersom det var andra kvällen i rad fick jag någon slags kaxig amibition om att yoga varje kväll...men det har inte blivit av sedan dess. 🙈 Får hoppas att det kan bli något under den kommande veckan, men den är tämligen fullspäckad så jag tvivlar tyvärr. Men jag ska försöka få till lite julledighet efter det, så då kanske det faktiskt kan hinnas och orkas med. 🙂 
 
I tisdags jobbade jag 10,5 timmar och gick sedan direkt från kontoret hem till en tjej i Pride-familjen för ett möte. 🏳️‍🌈 Det var jag och hon och en person jag bara träffat en gång tidigare, så det kändes både bra och lite läskigt. Men det gick nog rätt okej ändå tror jag. 
 
Sedan har PM(D)S-helvetet rullat in och gjort mig superkänslig för kritik och konflikter, så det var lite kämpigt framåt slutet av arbetsveckan. 😒 Men igår morse kom äntligen mensen, så nu känner jag mig som folk igen. 👍 
 
Just nu är jag skittrött, men väldigt nöjd med helgen. Per har varit här fredag till söndag, och igår kom syrran också (som brukligt är på lördagar) och vi har haft det jättetrevligt. 😊💖 
 
I lördags gick vi på stan i flera timmar och shoppade, vilket är anledningen till att både syrran och Per och jag känner oss helt slut idag. 😴 Jag hittade massor av fina saker till mig själv, och massor av fina julklappar till mina kollegor. Och som ni ser i bilden ovan handlade jag faktiskt på Rituals! Något som varit ett av mina terapimål i flera år att våga göra. Det är ju en sjukt läskig butik, med personal som är EXTREMT påpasslig och serviceminded, men som har så fina produkter som jag vill ha (och brukar köpa på Åhléns istället, för att det känns betydligt mindre läskigt). Men igår var jag alltså inne där och handlade. Tillsammans med Per, annars hade jag inte vågat. Och tack och lov var det ganska mycket folk i butiken, så personalen hade inte riktigt tid att vara så "på" som de normalt är. Vilket var väldigt skönt. Så vi tillbringade faktiskt en ganska lång stund därinne och valde julklappar till några av mina kollegor i lugn och ro. (Oj, spoilervarning för kollegor som eventuellt läser detta. 😉) 
 
Sedan gick vi hem och bakade pepparkakor och lyssnade på julmusik. 🎄❤️ Så himla mysigt! Och en välbehövligt lugn aktivitet efter all social exponering. 
 
Framåt kvällen kollade vi in Norrköping Light Festival och tog en hel del bilder... 
 
 
Idag har vi tagit det betydligt lugnare. Spelat sällskapsspel och promenerat. Dagens stora projekt var att besöka Visualiseringscenter och köra lite VR. Men det var tydligen något tekniskt strul med VR-utrustningen, så vi blev bjudna på en domföreställning istället som kompensation. Väldigt schysst av dem, tycker jag. 😊👍 Den föreställning som passade oss bäst tidsmässigt var egentligen riktad till barn, men vi hade också behållning av den. Den handlade om en isbjörn, en pingvin och en kolibri som åkte ut i rymden för att utforska olika saker. Så det var ju lite terapeutiskt för mig också, att se en film med en pingvin i en av huvudrollerna (eftersom jag förknippar pingviner med L 😕). Jag blev rätt illamående av 3D-upplevelsen, men det var ändå häftigt. 
 
 
Igår kväll kollade vi förresten på Love, Simon, en film som stått i min filmhylla tämligen länge och som jag velat se ännu längre. Jag drar mig alltid lite för att se filmer jag inte sett innan och väljer i allmänhet hellre någon jag redan har sett massor av gånger och kan mer eller mindre utantill. Det är tryggare liksom. Men igår kväll bröt jag det mönstret, och fick äntligen se Love, Simon. Jag hade förstått redan innan att det skulle vara en väldigt fin och sevärd film...och jag blev verkligen inte besviken. Så himla fin! 😭❤️ 
 
Nu ska jag snart delta i ett feministiskt styrelsemöte. Via länk. De andra (som inte är upptagna ikväll) kommer ses hemma hos en av ledamöterna och äta middag och umgås, utöver att ha möte. Men jag hade sagt redan innan att om vi ska ses på kvällstid så gör jag helst det via länk. För jag orkar i allmänhet inte med sociala kvällsaktivieter. Och ikväll orkar jag definitivt inte, jag är helt slut. 😴😴😴 Så jag vill kunna gå och lägga mig direkt efteråt, inte behöva ta mig hem genom halva stan.

🎁 Paket 12 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tolfte paketet...



Kallor! 😍❤💖❤💖❤ Den lilla skara som läst min (förmodligen aldrig publicerbara) roman som utspelar sig i San Francisco förstår hur glad jag blir över att få dessa blommor. Tack så jättemycket, älsklingssyster! 😚🙏❤❤❤

🎁 Paket 11 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det elfte paketet...



Så himla fina liljor! 😍💖💖💖

🎁 Paket 10 + Namnsdagspaket 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tionde paketet samt mitt namnsdagspaket...


Båda paketen innehöll helt underbara tygmärken. 😍🦄🦋💖💖💖 Syrran är verkligen bäst på att hitta perfekta presenter till mig. ☺💖❤

🎁 Paket 9 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det nionde paketet...


...och funnit två superfina vykort. 💖


Det ena är med Rapunzel, en saga som tilltalade mig redan som liten och som i vuxen ålder i och med filmen Tangled kommit att stå som en metafor för min sociala fobi. ❤

🎁 Paket 8 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det åttonde paketet...


...som innehöll ett helt underbart tygmärke i form av en enhörning. 🦄💖💖💖


Så himla fint! 😍🦄💖💖💖💖💖

🎁 Paket 7 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det sjunde paketet...


Jag älskar servetter. Jag älskar enhörningar. Jag älskar servetter med enhörningar på VÄLDIGT mycket! 🦄😍💖💖💖

🎁 Paket 6 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det sjätte paketet...


Superfint halsband med en flicka som sitter i ett körsbärsträd. 🌸😍

Förvånansvärt effektiv söndag

Vem hade kunnat tro att den här söndagen skulle bli en så effektiv dag, när jag släpade mig upp ur sängen vid niotiden(!) imorse/förmiddags efter att ha sovit ganska dåligt? 😴

Jag började med att göra 14 matlådor...


...och kunde nöjt konstatera att jag nu inte kommer behöva laga någon mer mat i år. 😊👍 Ja, förutom på nyårsafton då, när jag ska vara värdinna. Och i helgen när Per kommer och vi ska äta tacos som vi brukar. Men annars är det färdiglagat för i år. Så himla skönt! 👍👍👍 Matlagning är liksom inte direkt min favoritsysselsättning. 😖

Medan matlådorna stod och svalnade gick jag en sväng på stan för att fortsätta handla julklappar till mina kollegor. 🎄🎁 Jag hittade en hel del fint och kände mig sjukt nöjd med mina inköp. ☺👍 Jag hade nog tänkt handla lite mer, men efter en stund fick Ångestmonstret nog så då gick jag hem. Jag får väl försöka gå och shoppa efter jobbet några gånger framöver, en liten runda i taget så att det känns hanterbart.

På eftermiddagen traskade jag iväg till min älskade teater för att se musikalen Eufori, som hade premiär igår. Det här var första gången jag närvarade vid ett större evenemang sedan reglerna om vaccinationsbevis började gälla, och det kändes jättemärkligt att mötas av två uniformerade vakter utanför teatern som kontrollerade vaccinationsbevis och legitimation innan jag fick gå in i byggnaden. 😮 Men väl inne kändes allt som vanligt. Jag var bland de första på plats, personalen hälsade igenkännande på mig och jag kunde svara på frågor från övriga besökare som inte är där lika ofta. 😉


Jag satt längst fram i mitten i salongen, och blev förskräckt när jag insåg att jag var den enda(!) som bokat plats på första raden (det var överlag ganska lite folk i salongen). 😱 Men det här var tack och lov ingen publikinteraktiv föreställning, så det var ingen fara. 😅 Jag satt där lugnt längst fram i mitten och lät mig dras in i musiken och berättelsen om IT-bubblan kring millennieskiftet. Det var en väldigt bra musikal, som jag varmt kan rekommendera. ❤👍 Och spännande att få se en "historisk" skildring av en tid jag faktiskt själv har upplevt (även om det får mig att känna mig rätt gammal 🙈). Jag kunde ju känna igen kläder och frisyrer och en del samhällsfenomen, men IT-bubblan och partydrogerna var jag för ung för att vara medveten om när det begav sig (jag var 11 år vid millennieskiftet och tämligen skyddad från att få höra om världens elände).

När jag kom hem varvade jag ner med ett yogapass, och nu ska jag försöka somna med hjälp av min mest effektiva avslappningsmeditation. Natti natti! 🧘‍♀️

🎁 Paket 5 🎁


Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag öppnat det femte paketet...


En soptunna för icke-hjälpsamma tankar. Jag vet inte om ni förstår hur otroligt fint det här är. Ett av verktygen jag lärde mig av min förra psykolog var att stanna upp och fundera på om tanken jag har just nu är hjälpsam eller inte, istället för att bara acceptera den som en sanning och dras ner av den. Och nu har syrran gett mig en soptunna att kasta dessa icke-hjälpsamma tankar i. Skriv och riv, liksom. Tack så jättemycket, älsklingssyster! ❤❤❤❤❤

Lussebullar och julklappsinköp


Idag har syrran och jag lyssnat på julmusik och bakat lussebullar. 😋❤ Vi hade tänkt baka pepparkakor också, men det blev inte riktigt tid till det eftersom vi ägnat en stor del av dagen åt att gå på stan och köpa julklappar till mina kollegor. Det känns jätteroligt att få vara kontorets tomte i år också (även om både syrran och jag blir helt slut av att gå på stan 😵), det blir tredje året nu. ☺🎄🎁❤ Pepparkaksbaket siktar vi på att ta nästa helg istället, då är Per här också och kan hjälpa till. 😊🎄

Ikväll hade jag tänkt vara i Mjölby och träffa mitt finaste Lyckopiller (hans band har en spelning där som pågår just i detta nu), men jag hoppar över det. Spelningen håller liksom på till midnatt och sedan är det en bit att gå till hotellet jag hade tänkt bo på, och det känns inte riktigt bra att promenera själv mitt i natten. 😕 Dessutom känner jag inte att jag orkar vara uppe så sent. 😴 Så...jag stannar hemma och sover. Det blir ju fler chanser att träffa Lyckopillret. 😊

November i kartnålar

Nu har jag fått Googles sammanfattning av mitt resande i november, och jag måste säga att jag varit ute och rört på mig förvånansvärt mycket...


Men ja, det stämmer ju. Jag har ju bott på hotell i Motala efter att ha träffat Lyckopillret den sista oktober, varit på kickoff med kollegorna på Gränsö Slotthälsat på mamma och åkt med henne till Ljungsbro för att träffa Lyckopillret, varit på supermysig julmarknad i Vadstena tillsammans med syrran, varit på kurs på Söderköpings Brunn...plus allt jag har gjort här hemma i Norrköping den senaste månaden. Vilket himla rikt liv jag har, när man tänker efter. 😊🙏❤

🎁 Paket 4 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det fjärde paketet...


Så himla fina knappar! 😍🌸 Nu känner jag ju för att dra igång ett nytt syprojekt snart. ☺💖

Att döda en Lolita


Ikväll har jag varit på min älskade teaters lilla scen och sett Att döda en Lolita. En tämligen obehaglig föreställning, men det var jag beredd på redan innan. Och för en vecka sedan skickade teaterchefen ut en trigger warning per SMS...


Ett väldigt hänsynsfullt agerande från teaterns sida, då det här verkligen inte var en lämplig föreställning för alla att se. Det handlade liksom om sexuella övergrepp på barn, tämligen explicit skildrat. 🤢 Det här var en föreställning som kändes i magen, kan jag säga. Den var väldigt bra och sevärd, men fruktansvärt obehaglig.

Jag var förstås först på plats, men väntade lite utanför tills två andra besökare hade gått in i foajén. Och nästan genast kom en av publikvärdarna fram till mig och ville se min biljett, och sedan började vi småprata. Ångestmonstret gick bärsärkagång över detta faktum, men jag hoppas att jag gav ett någorlunda avslappnat och trevligt intryck ändå. Hon kände tydligen igen mig och konstaterade att jag hänger på teatern ganska mycket, hon visste till och med vad jag hette. 😉 Vi pratade om olika uppsättningar under de senaste åren och om teaterhuset och om teater i allmänhet och en del annat. 😊👍

Det var en liten men tapper skara som skulle se kvällens föreställning - vi blev bara åtta personer i publiken. 😮 Jag tyckte synd om skådespelarna för den sakens skull - men när det visade sig att de skulle interagera med publiken emellanåt tyckte jag mer synd om mig själv. 😱😖 Jag satt på helspänn varje gång de lämnade scenen, men jag kom tack och lov ganska lindrigt undan med bara lite ögonkontakt. 🙏

Mitt musikår 2021 🎶

Spotify har sammanfattat mitt 2021 hittills, och jag kan väl inte säga att det är några större överraskningar direkt. 😉

Ja, "Love Story" var ju den allra första Taylor-låten jag hörde back in the days 2009. Så det passar bra att ha Taylors version som intro. 😊💖

Den här låten är faktiskt inte en del av min depplista på Spotify (ja, det är klart att jag har en sådan), men det kanske den borde vara. Det var en av de låtar jag fastnade först för på folklore-albumet och den griper verkligen tag i mig. 💔

Åh, vad skämmigt det känns att lyssna på en Taylor-låt som Taylor ännu inte reclaimat som sin. 😳 Men ja, det här är låten jag bittert lyssnar på när vissa små utslag visar sig och påminner mig om att mitt livs enda kärleksrelation visst inte var så monogam som jag trodde att den var. 😒

Hm, ja, jag lyssnar ju på musik större delen av min vakna tid. 🙈

2 085 gånger?! 😱😂 Nog för att jag haft den tämligen mycket på repeat...men på DEN HÄR nivån?!? OMG... 😂🤣😂 Vad kan jag säga...det är en väldigt bra låt. 🤷‍♀️

4 av mina 5 topplåtar är av Taylor. 🎶❤ Och sedan hade jag visst en period i vintras/våras när jag snöade in på High School Musical. 🙈

Alltså, jag är asexuell och (förmodligen) demiromantisk...men tydligen är jag en hjälplös romantiker?! 😂 Men ja, jo...det kanske stämmer. På ett teoretiskt plan och så länge jag själv slipper vara inblandad. Jag känner mig ju rätt ofta förälskad, det är bara det att känslan vanligen inte är riktad mot någon utan "bara" är en känsla i sig. ❤

Oj, det var ju ändå ganska många. 😲

Traditionell japansk musik toppar tydligen min lista över genrer, det var ju intressant (med tanke på att Taylor inte ingår där). 🗻🌸 Men det speglar hur min tillvaro ser ut under högsäsongen på jobbet, då drar jag ofta igång en lista med dessa lugna harmoniska låtar, för att hålla ihop mig själv. Väldigt hjälpsamt. 👍👍👍

Oj, vilken kan det vara?! Spänningen är olidlig... 😉

Taylor! ❤❤❤ Va, är det sant? 😉 Det hade jag ju inte kunnat räkna ut med lilltån...

Men på riktigt, har jag "bara" ägnat 68 procent av min tid på Spotify åt Taylor?! 😲😲😲 Inte okej alltså. Kan jag verkligen kalla mig en riktig Swiftie då? 🙈😉

Taylor, en artist som gjort en låt tillsammans med Taylor, och High School Musical. Det är topplistan det. 😉


Tack för det här året, Spotify. Jag ser fram emot nästa musikår. ☺❤🎶

🎁 Paket 3 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det tredje paketet...


Jag drog hänfört efter andan när jag såg dessa underbara sagopepparkaksmått. 😍💖🦄🏰 Och jag tänker definitivt föreslå att syrran och jag ska baka pepparkakor imorgon! ☺❤

Winter Wonderland ❄


Snön hade brett ut sitt vita täcke över marken inatt, för första gången den här vintern. Och jag drog hänfört efter andan och log med hela ansiktet när jag klev ut genom porten imorse. Så fint, så fluffigt, så magiskt! 😍❄❄❄

🎁 Paket 2 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag öppnat det andra paketet. ☺🎄🎁❤



Så himla fin! 😍🦄🏳️‍🌈💖 Syrran vet verkligen vad som går hem hos mig. 😊❤

K-k-kallt! ❄

Igår skymtade jag en liten fjäder, och började genast bygga upp en hel jävla hönsgård inne i huvudet. Idag har jag tagit reda på hur det verkligen ligger till (tack och lov på egen hand, utan att ställa någon mot väggen med anklagelser eller starta någon dramatisk gråtscen), så nu känner jag mig både lättad över att det inte var som jag befarade - och dum för att jag alltid, alltid, ALLTID dras med i sådana här negativa tolkningar som snabbt spårar ur. Men det är ju något jag jobbar med i terapin och hoppas kunna komma ifrån mer och mer.

Nåväl. Jag vaknade i min hotellsäng på Söderköpings Brunn imorse, efter alldeles för få timmars sömn och efter att ha frusit mig halvt fördärvad inatt. Jag hade seriöst brett ut min vinterkappa som en filt ovanpå täcket, men det blev ändå inte tillräckligt varmt. ❄❄❄ Så jag är sjukt tacksam över att nu ikväll få ligga nerbäddad i min egen varma säng här hemma. 🙏

Annars var det väldigt fina lokaler, och precis som igår fick jag jättegod mat (idag till och med utan bekymmer). Men kylan...den drog tyvärr ner helhetsupplevelsen. På sommaren är det dock säkert jättetrevligt att övernatta där. ☀️

När jag kom hem i eftermiddags kände jag mig helt slut efter två helspäckade dagar med massor av nya intryck och insikter (som jag ska försöka sammanfatta för mina kollegor som inte var med på kursen), och efter att ha frusit konstant i ett och ett halvt dygn ville jag bara ta en varm dusch och krypa ner i sängen. Men nej, jag skulle ju på storgruppsmöte med Pride-familjen ikväll, så efter att ha mellanlandat lite hemma var det bara att ge mig ut i kylan igen. ❄❄❄

Vi var ganska många personer på mötet och det var flera som jag inte hade träffat tidigare, så jag befarade att det skulle bli aktuellt med det satans påfund som kallas presentationsrunda. 😱 Och mycket riktigt, såklart att vi skulle gå laget runt och presentera oss. Och jag var näst sist på tur, så jag hann ju bygga upp ganska mycket ångest medan jag väntade. 😖 Men jag fick fram mitt namn och min roll i styrelsen, och efter lite lätt hjärnsläpp (av att vara i fokus för uppmärksamheten) även vilken arbetsgrupp jag är engagerad i. Jag överlevde eldprovet, och höll sedan en ganska låg profil under resten av mötet.

Nu känner jag att jag börjar bli väldigt trött, så nu ska jag försöka sova. 😴 Det blev visserligen inte lika sent som igår kväll, men ändå alldeles för sent för mig. Så jag hoopas att jag inte missat någonting nu. 🤔 Nåväl. Natti natti!

🎁 Paket 1 🎁

Syrran och jag har gjort varsin paketkalender till varandra i år, och nu har jag precis öppnat det första paketet. ☺❤🎄🎁