Rivstart på veckan


Idag har det varit en tämligen intensiv dag. Först har jag jobbat. Och det första jag gjorde när jag kom till kontoret imorse var att flytta över mina mest elementära saker (dator m.m.) från mitt arbetsrum till det stora rum där de flesta av mina kollegor har sina arbetsplatser. Det är bara tillfälligt dock, jag kommer sitta där under den här veckan och sedan flytta tillbaka till mitt eget rum igen. Jag vill bara testa hur det fungerar att sitta och jobba i samma rum som andra. Jag har under en tid tänkt att de verkar ha det så mysigt tillsammans därinne och jag har känt mig lite ensam i mitt enskilda rum. Samtidigt som jag ju är en person med stort behov av egentid och som presterar bäst när jag får vara ifred i lugn och ro. Ångestmonstret tycker INTE om det här nya arrangemanget, men jag tycker ändå att det är en riktigt spännande erfarenhet. Jag ser dock fram emot att få flytta "hem" igen efter den här veckan.

Jag slutade tidigt idag, för jag hade en läkartid på psyk. Inte med samma läkare som sist såklart (deras personalomsättningshastighet är ganska alarmerande 😒), så jag blev ju tvungen att svara på en massa frågor om mitt mående och min tillvaro och min medicinska historik. Jag hade ångestpåslag under hela samtalet - att träffa nya människor är inte precis det bästa jag vet och att dessutom behöva vända ut och in på mig själv inför fullkomliga främlingar är inte direkt någon höjdare. 😵 Att läkaren var en man kändes ju också rätt jobbigt. Men jag tror att det gick ganska bra ändå.

Jag är dock rädd att jag svarade lite för bra på frågorna, för han konstaterade att jag ju verkar må rätt bra och har en stabil och välordnad tillvaro. Jag fattar absolut vad han menar - det är ju inte alla psykfall som bor själva och jobbar heltid och har nära relationer och många fritidsintressen - men jag blir både frustrerad och rädd när representanter för psykiatrin antyder att jag verkar klara mig rätt bra, för jag vill verkligen inte hamna mellan stolarna igen och vara för frisk för psykiatrin men för sjuk för vårdcentralen och inte få hjälp av någon av dem. 😣😨😱😒 Så på så vis var det ju lite dumt att jag hade en så bra dag idag. 😕 Men jag ska försöka att inte noja alltför mycket över det.

Jag fick en ny medicin utskriven. Eller ny och ny, en annan variant av en som jag har. Jag har hittills tagit Quetiapin som depottabletter, men den nya läkaren tyckte att jag skulle ta en mer snabbverkande variant så att jag somnar fortare. Tydligen bör man somna inom en halvtimme efter att man gått och lagt sig. Det gjorde mig helt ställd - för mig tar det alltid minst ett par timmar. Somnar seriöst folk i allmänhet nästan direkt?! Hur då?!? 😲😲😲

Läkaren började även prata om att på sikt prova att sätta in något annat än Sertralin. Det gjorde mig väldigt orolig. Sertralin har liksom varit min grundpsykofarmaka ända sedan jag var 18 år. Det känns väldigt läskigt att byta ut den mot något annat. 😱 Men jag är ändå öppen för tanken. Det är dock inget som kommer hända än på ett tag, för närvarande är det bara kvällsmedicinerna som ska justeras.

En annan sak som läkaren sa, som jag aldrig reflekterat över innan, är att eftersom ångest kräver väldigt mycket energi så är rekommendationen att vi som lider av ångest bör ägna oss åt fysisk träning tre gånger i veckan - för då kommer det inte finnas så mycket energi kvar att bygga upp ångesten med. Jag har bara tänkt att fysisk träning är bra vid psykisk ohälsa eftersom det frigör en massa endorfiner som gör att man blir glad. Att det skulle "stjäla" energi som annars riskerar att bli till ångest har jag inte tänkt på. Men gud, vad häftigt! 👍👍👍

När jag var klar på psyk skyndade jag mig hem och bytte om till träningskläder och sedan stressade jag iväg till gymmet. Jag hade sagt till mina kollegor att jag kanske inte skulle hinna vara med på träningen idag, men jag ville verkligen - och efter att ha fått höra det där av läkaren om träning och ångest kände jag mig ännu mer peppad än innan. 😀👍 Dagens träning var rolig, vi fick bland annat lyfta skivstänger. 🏋‍♀️ Det var jättejobbigt och jag kommer sannolikt ha himla ont imorgon, men det kändes väldigt coolt också. ✌️

Jag gick förbi mataffären och handlade lite på hemvägen. Och efter att ha duschat och tvättat träningskläderna och fått i mig lite mat ställde jag mig och bakade kakor som jag tänker ta med till jobbet imorgon för att fira en rolig sak som hände idag.

Och nu börjar denna tämligen intensiva dag lida mot sitt slut, så nu säger jag natti natti. 😴

Födelsedagsbarnet och tant Malin

Nu har jag inte orkat eller haft tid att blogga på flera dagar igen, men nu tänker jag skriva några rader i alla fall. 😊

Vet ni vad det är för dag idag? Det är ju syrrans födelsedag! ☺🎂🎈🎁🎉❤ Min finaste älsklingssyster har funnits i mitt liv i 32 år nu...


Jag hade tänkt gå och jobba imorse och sedan åka till bågskyttelokalen framåt eftermiddagen för veckans "girl power"-träning. 🏹 Men med tanke på hur mycket det stormade så kändes det inte som någon bra idé att gå ut. 😱 Så jag stannade hemma och gjorde matlådor på morgonen. Försökte jobba lite hemifrån, men det kändes sjukt osmidigt eftersom jag bara har en skärm hemma (jag har två på jobbet). Så jag gav upp det försöket efter en stund. 😕

Framåt lunch var vindbyarna mindre kraftiga, så då tog jag mig faktiskt ut för att möta syrran och bjuda henne på födelsedagslunch. Sedan följde jag med henne och shoppade lite, vilket bland annat resulterade i att jag nu har en gigantisk Hello Kitty i min säng... 😂


Och igår var det ju lördag, så då hängde jag också med syrran. 😊💖 Vi såg på två Hasse Ekman-filmer, spelade tevespel och gick en promenad. Himla mysigt. 😊👍

I onsdags hade jag samtal med min terapeut, vi pratade om kroppsliga förnimmelser och vi kom fram till några lämpliga övningar som jag har i läxa att ägna mig åt till nästa gång (jag inser nu att jag inte hunnit börja med dem än, och vi ska ses nästa gång redan på tisdag 🙈). På kvällen var det middag och möte med Pride-familjen. 🏳️‍🌈 Några i styrelsen var sjuka (åtminstone en i corona 😔), och när sjuåringen fick veta att de två enda killarna inte skulle komma blev han grymt besviken: "Men åh! Ska det bara komma massa tanter?!" 😂🤣😂🤣😂 Alltså, jag är bara 33 år gammal och har barnasinnet tämligen väl i behåll...det här var nog första gången jag blev kallad för tant, tror jag. 😂

Och nu ska tant Malin gå och lägga sig. Vi gamlingar orkar inte vara uppe så sent. 😉

Svamp?!


Jag har förmodligen en svampinfektion i underlivet just nu (för första gången i mitt liv), och har idag försökt börja behandla mot eländet. Krämen gick väl för all del bra att applicera...men vad är vagitorier för satans påfund?! 😱

Det var tre vagitorier i förpackningen, avsedda att ta en per dygn under en tredagarsperiod. Den första åkte ut igen direkt efter att jag fört in den. Så jag slängde den och försökte med nästa. Men samma sak hände igen, så då gav jag fan i det. Försökte en stund senare med den tredje och sista, men den lyckades jag inte ens få in överhuvudtaget och det gjorde bara ont. ☹

Alltså, min kropp är inte ämnad att stoppa in saker i. 😖 Så jag hoppas att det räcker att behandla med bara krämen. 🙏

Besvikelser och terapiövningar


Arbetsdagen skulle ha avslutats med ett gymbesök, men det blev inställt. Och på kvällen skulle jag ha gått på en föreläsning om ångest, men den är tydligen framflyttad till mars. 😒

Jag blev grymt besviken när jag nåddes av dessa besked. Jag var ju superpeppad och hade sett fram emot båda aktiviteterna. 😔 Men, men...inte mycket att göra åt. Och om vi ska se det från den ljusa sidan innebar min plötsliga fritid att jag faktiskt hade tid att göra terapiläxan idag. 👍 Jag läste kapitel 10 i arbetsboken och provade även två av övningarna för att medvetet framkalla obehagliga kroppsliga förnimmelser.

Den första övningen jag provade var att andas genom ett sugrör i en minut. Det var obehagligt, det kändes som att jag inte fick luft, jag kände mig spänd och lite ångestfylld och fick lite lätt panik.

Den andra övningen jag provade var att stå upp och snurra runt snabbt i en minut. Jag blev yr, illamående och andfådd och fick lite lätt overklighetskänslor. Det var en riktigt obehaglig övning, främst på grund av illamåendet - det är nästan en och en halv timme sedan nu men jag mår FORTFARANDE illa. 🤢 Den övningen kommer jag INTE göra fler gånger.

De övriga två övningarna som togs upp i boken kommer jag sannolikt inte ens prova, då det är flåsiga och pulshöjande aktiviteter som med största sannolikhet kommer trigga igång min astma (den ena övningen avrådde till och med bokens författare astmatiker från att genomföra).
Så...det får väl bli sugrörsövningen som jag får hålla mig till. 🤷‍♀️ Och kanske om jag eller terapeuten kommer på någon ytterligare övning som kan vara värd att prova.


Händelserik helg

Den här helgen har gått otroligt fort, vilket väl inte är så konstigt med tanke på hur fullt upp jag har haft.

Igår var mamma och syrran här hela dagen. Det var jättemysigt och dagen gick alldeles för fort. Vi gick lite på stan, åt lunch på syrrans och min stammisrestaurang, bakade blå kakor till syrrans födelsedagsfirande, spelade spel och hade det allmänt mysigt. 😊❤


Restaurangbesöket blev dock inte alls som vi förväntat oss. Tjejen i kassan var nog ny/tillfällig (vi hade aldrig sett henne där förut) och hon såg himla sur och uttråkad ut och sa inte ens hej till oss. 🤨 Jag sa till om att jag ville ha min rätt UTAN oliver - men fick lik förbannat MED oliver. 😒 Syrran frågade vad det var i det som kallades spicysås - och fick till svar att det var spicysås. Ja, jo, vi ser namnet på menyn, men vad INNEHÅLLER den liksom... 🙄 Och till mammas rätt skulle det vara en annan sås - men hon fick ingen sås överhuvudtaget. 😕

Så det var lite av ett antiklimax att gå dit. Det som brukar vara så trevligt och mysigt. 😔 Men sällskapet var ju fint i alla fall. 🙏❤ Hm, ja, tills det kom fram en alkoholiserad, illaluktande gubbe till oss och ville att vi skulle köpa mat till honom alltså. HANS sällskap uppskattade jag inte alls. 😖 Jag fick panik och blev helt ställd, ville liksom både hjälpa honom och jaga bort honom. Men mamma hanterade situationen jättebra, hon plockade fram sin plånbok och tog med gubben fram till disken och frågade vad han ville ha och köpte en macka åt honom. Han ville ha räksmörgås och öl (tjatade han om en lång stund), men det fanns varken det ena eller det andra så han fick nöja sig med en annan smörgås och vänta till senare med att dricka öl. Han hade först sagt att han självklart skulle betala mamma (restaurangen tog inte kontanter och han hade inget kort vilket han uppgav som skäl till att han behövde vår hjälp), men hon fick ingenting av honom - han hävdade när han fått sin macka att han inte hade råd, men sanningen var nog snarare att han inte skulle ha råd med öl sedan om han betalade mamma för mackan (hon hade sett hans kontanter och de räckte visst till en smörgås). Men, men...mamma sa till oss sedan att det väl fick betraktas som välgörenhet. 🤷‍♀️ En dam som suttit några bord bort och iakttagit hela händelseförloppet stannade till vid vårt bord på vägen ut och berömde mamma för hennes fina agerande. 👏 Och surkarten i kassan hade faktiskt LETT emot mamma när hon betalat gubbens macka - hon var väl lättad över att slippa behöva argumentera mer med gubben eller bli tvungen att kalla på ordningsvakter eller dylikt. Och gubben (som slagit sig ner vid bordet intill vårt) tackade oss så mycket när vi reste oss för att gå. Och mamma sa åt honom att han skulle ta hand om sig nu. Finaste mamma. ❤

Innan vi gick ut på stan hade jag gjort i ordning en blå deg och lagt i kylskåpet, för att vi skulle kunna baka blå Lilla My-kakor till syrrans födelsedagsfirande när vi kom hem igen. Men det gick inte alls bra, degen var superkladdig och svårhanterlig och det gick överhuvudtaget inte att göra några vackra kakor. Det gjorde mig väldigt besviken. 😔 Och irriterad - det brukar ju gå hur bra som helst liksom. 🤨 Men nu fick vi göra typ gaffelkakor istället. Inte lika fint, men lika gott i alla fall.

Vi spelade sällskapsspel också. Frågespel med lite mer udda frågor, som handlade om fördomar och svåra val och saker man gjort och så vidare. Spel som inte gick ut på att "vinna" utan på att öppna upp för samtal och reflektioner. Väldigt roligt, trevligt och givande. 😊👍

Imorse gick jag en sväng till kontoret. Men det var nära att jag vände halvvägs dit och gick hem igen, på grund av en jättemärklig kille en bit framför mig. 😟 Han gick liksom och vevade med armarna och pratade högt (eller halvskrek), men jag är tämligen säker på att han inte pratade i telefon, och han vände sig ideligen om och klev ibland ut i gatan eller snurrade runt. Vi gick åt varsitt håll runt ett hus och jag trodde att jag inte skulle behöva se honom mer...men när jag kom runt på andra sidan visade det sig att han skulle åt samma håll som jag. Och han stannade en bit framför mig och lutade sig emot ett räcke och tittade åt mitt håll...och liksom väntade. 😱 Och där någonstans ringde jag till mamma. Tack och lov fick killen för sig att han skulle gå tillbaka samma väg som han kommit och sedan svänga in på en annan gata och försvinna längre och längre bort från mig - men jag hade ändå mamma i örat hela vägen till jobbet och vände mig ofta om för att kontrollera så att han inte var efter mig. Var han påtänd? Eller psyksjuk? Eller båda delarna?! Jag vet inte, men obehaglig var han. 😱😱😱

Väl i trygghet på kontoret (bakom två låsta dörrar) inträffade nästa drama - larmet gick. 😵 Inte vårt larm, utan det allmänna i trapphuset. Det hände när jag varit där i typ en kvart, så jag blev orolig och tänkte att jag kanske råkat göra något fel när jag tog mig in genom porten och att det skulle komma inrusande några arga väktare - eller, ännu värre, att det var NÅGON ANNAN i huset trots att jag varit så säker på att jag var ensam. 😱😱😱 Men efter en stund tystnade larmet, utan att jag såg till vare sig väktare eller andra (mer eller mindre) behöriga personer. Så...det var väl bra. 🤷‍♀️

Idag var det första "girl power"-träningen i bågskytteklubben. 🏹 Ett fint initiativ från en av de äldre damerna i klubben, för att vi tjejer ska ha ett tillfälle varje vecka att ses och prata och träna tillsammans. Jag kände mig jättepeppad inför detta, och det blev väldigt roligt också. Jag sköt totalt 69 pilar, vilket väl får anses vara mycket med tanke på att jag (förutom skojskyttet på julfesten) inte skjutit på nästan två månader. De 39 första pilarna var väl typ uppvärmning och repetition, medan de sista 30 ingick i en 30-pilsserie. Jag gissade att jag skulle lyckas skjuta ihop 125 poäng på dessa 30 pilar (vilket ändå kändes lite väl ambitiöst med tanke på hur otränad jag är), men jag lyckades faktiskt få ihop hela 157 poäng. 🏹✌ Det ska bli spännande att se hur jag utvecklas i skyttet under våren. För ja, jag siktar på att delta i den här träningen varje söndag (såvida jag inte är upptagen).


Som om det inte räckte med aktiviteter den här helgen har jag sedan jag kom hem från bågskyttelokalen även skickat ut ett antal Pride-inbjudningar om att arrangera programpunkter (med förhoppning om att vi kommer kunna ha en RIKTIG pridefestival i år, med parad och allt). Och så har jag pysslat med Rapunzel-skåpet, som nu är nästan klart faktiskt. 😊💖 Jag vill inte ens tänka på hur många timmar jag lagt ner på att välja, klippa ut och klistra fast alla dessa bilder... 🙈 Men himla fint blir det, ni ska få se slutresultatet under veckan typ. 😊

Nu väntar några intensiva dagar. Jag har massor att göra på jobbet hela veckan. Och sedan har jag aktiviteter efter jobbet både måndag, tisdag och onsdag. Roliga saker förvisso, men hjälp vad trött jag kommer bli... 😴😴😴

Telefontriumf och Taylor-väckning

Igår uppmanade en av mina chefer mig att ringa till en kund som hade mejlat till oss. Och jag fick genast ont i magen och ett tryck över bröstet, Ångestmonstret gick bärsärkagång och impulsen att vägra var tämligen stark. 😱 Men så tog jag några andetag och samlade mig - och skyndade mig att ringa till kunden innan jag hann överanalysera och bli alltför nervös. Och det gick jättebra. Och jag kände mig så himla stolt över mig själv. 😊✌️ 
 
Imorse var jag trött. 😴 Ja, jag har varit trött de flesta morgnar på sista tiden och haft svårt att ta mig upp ur sängen. Men klockan sex imorse, mitt i snoozandet, släppte finaste Taylor en remixversion av "Message In A Bottle"...och då blev det fart på mig. 😍😍😍 
 
 
Låten har gått på repeat hela dagen. Och det har varit en bra dag idag. Jag har klarat av några deadlines och jobbat undan en hel del saker idag och känner nu att jag kan ta helg med gott samvete och lugnt sinne. Imorgon kommer mamma och syrran, det ser jag fram emot. 😊💖💖💖

Padel och terapi

Jag inledde dagen med att spela padel tillsammans med en av mina chefer och en bekant till honom som jag aldrig träffat förut. Det var evigheter sedan jag spelade padel senast (i våras någon gång tror jag? 🤔), så det kändes lite nervöst att börja nu igen. För att inte tala om hur nervöst det kändes att göra detta tillsammans med en vilt främmande människa. 😱

Men jag kom in i spelet och dess regler igen ganska snabbt, och den nya bekantskapen visade sig vara en jättetrevlig och lättpratad herre. Så det kändes väldigt bra. Jag är glad över att jag tackade ja till att vara med. 😊👍

Det enda som var jobbigt var att jag hade missat att använda min inför-fysiska-aktiviteter-inhalator innan vi började spela, så jag blev ju lite hostig och pipig i andningen av ansträngningen. 😕 Men det var inte så farligt och gick över efter ett tag.

I väntan på skjuts imorse vs. Efter spelet. 🥎

I eftermiddags hade jag samtal med terapeuten, för första gången i år. Vi avslutade kapitel 9 i arbetsboken och började prata lite om kapitel 10. Jag erkände att jag inte jobbat superaktivt med att försöka motverka mina känslomässiga beteenden och att jag tycker att det är jättesvårt att ta till alternativa handlingar i ångestladdade situationer. Hon frågade om jag ville fortsätta ha det i läxa även till nästa samtal, men jag sa att vi kunde gå vidare. Vi kan ju inte hålla på och traggla det här i evigheter liksom. Men jag ska ändå försöka ha det med mig och jobba med det, i situationer som är mer hanterbara än de allra mest ångestladdade.

Härnäst ska vi jobba med exponering för obehagliga kroppsliga förnimmelser. Det känns lite lättare och utifrån det hon beskrev lät det ganska likt sådant jag gjort tidigare. Så jag har ganska god förförståelse här, vilket jag hoppas kommer underlätta. Min läxa till nästa samtal är bara att läsa det tionde kapitlet, så det känns ju överkomligt.

10-årsfirande 🥳


Idag var nästan alla kollegor tillbaka på kontoret från sjukdom och VAB, så idag bjöd jag på fika för att fira att det igår var tio år sedan jag gjorde min första praktikdag på min arbetsplats. 🥳💖

En av mina kollegor frågade mig om mina fem största höjdpunkter från de här tio åren, men det kunde jag förstås inte svara på sådär rakt upp och ner. Tio år är en väldigt lång tid och det har ju hänt hur mycket som helst under det senaste decenniet. Jag är inte densamma nu som för tio år sedan, jag har lärt mig och utvecklats massor och jag har samlat på mig mängder av upplevelser och erfarenheter. Att sammanfatta det i en fempunktslista, det blir svårt (och skapar en sjuk prestationsångest, för vad är "rätt" saker att ta upp liksom?! 😱).

Men hur som helst är jag tacksam och glad över att jag är där jag är. 💖

16 januari 2012 strax innan jag skulle gå iväg till kontoret för min första praktikdag vs. 17 januari 2022 strax innan jag bjöd kollegorna på 10-årsjubileumsfika.

Hurra! 🥳


Idag är det exakt tio år sedan jag började som praktikant på mitt jobb. 🥳💖🙏 Och så fyller mitt finaste Lyckopiller 41 år. 🎂💖🎉

Det är alltså en stor dag idag. 😊 Hur har jag då tillbringat denna dag? I pyjamas framför datorn och spelat Sims. 🙈 Varken festligt eller särskilt speciellt, men lugnt och skönt och roligt. 👍 Ätit lite kalasfikabröd har jag dock gjort (se bilden ovan), det som är kvar räcker ändå mer än väl att bjuda kollegorna på imorgon.

Igår var det systerdag. 💖 Syrran och jag bakade chokladmuffins med hallon och blåbär i inför hennes födelsedagsfirande nästnästa helg, spelade tevespel och sällskapsspel och gick en sväng på stan. Det var mysigt. 😊💖


2021 i kartnålar

Nu har Google sammanfattat mitt 2021...


...och för att vara ett coronaår måste jag säga att jag varit ute och rört på mig en himla massa. 🚗🚋🚐🚝🚲

Det ska bli spännande att se var jag hamnar under 2022. Jag har ännu inte så mycket inbokat, men Vadstena kommer det förstås bli ett par vistelser i. 😊

Ytterst nödvändigt inköp 😉

Alltså, jag hade en jättefin ambition om att hålla igen på shoppandet fram till nästa lön och inte köpa något onödigt...men sedan kom det ett bevakningsmejl från Tradera om att en volym av Junjou Romantica som jag inte har nu finns tillgänglig.

Eller fanns. 😉 För jag gav såklart fan i min fina ambition och klickade på "Köp nu"...


...och skrev till säljaren och frågade om hon hade fler. Så det är möjligt att det blir ännu fler inköp framöver. 😉

Och när jag tänker närmare på saken ingår nog inte Junjou Romantica i kategorin onödiga inköp. Det är mycket, mycket, MYCKET nödvändigt. 😄😄😄

Tio år och tre doser


Under julledigheten bakade jag en del godsaker som jag hade tänkt ta med till kontoret idag. På söndag är det nämligen tio år sedan jag började som praktikant på min arbetsplats. Alltså, hur kan det ha gått så lång tid?! 😲 Det är en fantastisk milstolpe som jag såklart vill fira tillsammans med mina fina kollegor, så jag hade tänkt ha ett litet kalas idag. 🥳🎂 Men eftersom det på grund av sjukdom och VAB och sådant elände bara var jag och en person till på kontoret idag, beslutade jag mig för att skjuta upp kalaset ett tag. Det känns trist, ett riktigt antiklimax, men det är ju det enda rimliga så det är bara att gilla läget. Jag vill ju att alla ska kunna vara med, när det väl blir av. ☺💖 Fikabrödet bidar sin tid i frysen så länge...

Efter jobbet idag gick jag till vårdcentralen och fick min tredje dos coronavaccin. 💉💪 Det gick jättebra den här gången också. Lite ont i armen har jag, inte lika mycket som de två tidigare gångerna dock, men annars känner jag inget speciellt. Jag fick sitta kvar en halvtimme efteråt den här gången också. Min bågskyttekompis skickade en låt till mig som hon lyssnade på medan hon satt och väntade efter sin tredje spruta, och den har jag haft på repeat nu hela kvällen. En väldigt fin, hoppfull och pandemipassande låt. 🎶👍


Negativt coronatest


Imorse genomförde jag ett coronasjälvtest. Ett sådant där man spottar i ett litet rör, inget sådant där vidrigt där man krafsar på hjärnan med en lång tops genom näsan (det skulle jag aldrig klara av 😖). Jag har aldrig gjort något coronatest överhuvudtaget tidigare, så det var lite spännande faktiskt. Och beskedet var betryggande - jag är inte smittad. 😊👍 Det trodde jag väl inte heller egentligen, men ändå skönt att få det bekräftat.

Arbetsdagen blev väldigt lång idag, hela 9,5 timmar, så jag är himla trött nu. 😴 Men jag har fått mycket gjort idag, vilket känns jättebra. 👍 Hade tänkt fixa med lite Pride-grejer ikväll och kanske fortsätta med decoupageprojektet i Rapunzel-skåpet...men jag orkar inte. 😴 Det får bli en annan dag. För nu ska jag nog sova snart. Natti natti!

Årets första gymbesök 🏃‍♀️


Idag var det dags för årets första gymträning med kollegorna. Det var jätteroligt. Jobbigt såklart, men roligt. 😊👍 Jag drack två hela flaskor vatten under passet (det brukar räcka med en) och var helt slutkörd efteråt, men det känns himla peppigt att vara igång igen. Jag hoppas att vi kommer köra varje vecka framöver, istället för varannan vecka som tidigare. 🏃‍♀️👍

Något jag blivit varse sedan vi började med de här gymbesöken på jobbet är hur ovanligt rörlig jag är. Jag vet inte om det är för att jag håller på med yoga eller om jag helt enkelt har värsta superlederna, men hur som helst klarar jag av att göra en massa rörelser hur lätt som helst medan jag ser hur mina kollegor verkligen får kämpa med dem. Under uppvärmningen idag skulle vi exempelvis hålla i en lång pinne med båda händerna och flytta den fram och tillbaka över huvudet, från magen till ryggen, utan att ändra grepp. Vi gjorde två olika varianter av denna övning, och jag tyckte inte att det var någon utmaning alls medan mina kollegor knappt klarade av det. Det känns lite roligt tycker jag, att jag faktiskt är BRA på någonting på gymmet. För när det kommer till pulshöjande och flåsiga övningar är jag ju körd direkt, då sätter astman stopp. Men här får jag glänsa lite. 😊✌

Sedan jag kom hem har jag förstås hållit på med Rapunzel-skåpsprojektet. Nu är jag klar med näst nedersta hyllplanet...


Bara en sektion kvar nu. Sedan får vi se om jag fyller på med fler småbilder, och kanske att jag dekorerar insidorna av gavlarna också. 😊💖

Mysig och produktiv helg

Igår var det lördag, det vill säga systerdag. 😊💖 Syrran och jag höll oss mest hemma, och tittade på Trolltyg i Tomteskogen och spelade tevespel och sällskapsspel. Det var mysigt. 😊👍💖 Vi gick en liten sväng på stan också, och jag handlade i TVÅ små läskiga butiker som jag egentligen inte ens vågar gå in i - varav en var Rituals(!). 😲😄👏👏👏 Och jag vågade till och med fråga tjejen i kassan vad det var för skillnad mellan produkten jag köpte och en annan produkt som verkade vara exakt samma sak i mina ögon (det var tydligen en viss skillnad, och jag hade tillräckligt mycket utåtfokus för att kunna ta till mig vad hon sa). 🌸

Vi åt lunch på vårt stammisställe. 😋

Winter Wonderland. 😍❄ Jag började skutta exalterat i köket på kontoret tidigare i veckan när jag såg snöflingorna i luften utanför fönstret. Och det är fortfarande jättefint. 😍❄❄❄

Idag hade jag tänkt gå och jobba, och jag hade även lite lösa planer på att åka till bågskyttelokalen. 🏹 Men jag ligger rätt bra till med det som har deadline härnäst och jag kände imorse knappt ens för att lämna sängen, så jag tog mig varken iväg till kontoret eller bågskyttelokalen. Det såg alltså inte ut att bli någon särskilt produktiv dag idag. 😕 Men tänk så skenet kan bedra! 😀 Innan klockan ens var tio hade jag redan hunnit dekorera om från jul till allmän vinter i trapphuset, baka blå havrebollar till syrrans födelsedagsfirande, göra elva matlådor, fylla på morgondosetten inför nästa vecka, förnya nästan alla mina recept, lägga en beställning på apoteket, tvätta en maskin, tömma och fylla och sätta igång diskmaskinen, bädda sängen, rengöra spisen, gå ut med soporna...och antagligen något mer som jag inte kommer på nu. 😅

I min lägenhet är det fortfarande jul, men i trapphuset (som ju även mina grannar rör sig i) fick julen ta slut idag.

Havrebollar till min finaste syster i hennes älsklingsfärg. 💙

Nu behöver jag inte laga mat på ett par veckor igen. Så himla skönt!

Jag hann faktiskt till och med spela lite tevespel under förmiddagen. 😊 Och sedan hade jag ett ärende på stan. Jag håller på med ett projekt, att dekorera insidan av mitt Rapunzel-skåp med Rapunzel-bilder, så jag gick en sväng på stan för att köpa lite decoupagelack med tillbehör (det blev även en ny Rapunzel-docka till mig och en födelsedagspresent till syrran 😊💖).

Just nu bor hela Rapunzel-samlingen på mitt sovrumsgolv, i väntan på att skåpet ska bli färdigrenoverat. 😉

Jag har gjort de två översta hyllplanen idag, det blev himla fint faktiskt. 😊💖👍

Såhär såg min säng ut för en stund sedan. 😂 Nu har jag dock gjort den sovbar igen. 👍

Och så upp igen...


Välkomna till den känslomässiga bergochdalbanan, nu mår jag bättre igen. 🎢 Personen som gjorde mig ledsen igår har idag bett om ursäkt och vi pratade ut om saken. Och det fick VÄLDIGT mycket ångest att släppa. 🙏 Det blir så tydligt hur jäkla skör jag är och hur himla stort trygghetsbehov jag har. Min terapeut brukar säga att det är fint att ha ett så rikt känsloliv som jag har, och jag håller väl egentligen med (jag skulle verkligen inte vilja vara helt avtrubbad), men ibland önskar jag att jag skulle kunna ta saker och ting liiite mindre hårt och dramatiskt. Det skulle underlätta.

Jag var verkligen ett vrak igår kväll och på riktigt rädd att jag skulle göra någonting dumt. 😢 Tur att jag hade syrran att prata med, hon lugnade ner mig och styrde mitt fokus till lite mer hjälpsamma aktiviteter. När vi slutat prata hade jag slutat gråta och börjat läsa en intressant bok.

Och idag har jag rensat ut alla mina gamla Imovane-tabletter (hela 165 stycken hade jag tydligen kvar) ur medicinskåpet och lämnat tillbaka dem till apoteket. Det är länge sedan jag slutade med sömntabletter men jag har sparat dem "utifall att", som en trygghet. Men när de börjar ingå i mina labila suicidtankar/planer...då känns de inte riktigt som en trygghet längre, snarare tvärtom. Så nu har jag eliminerat den risken.

Nu ska jag nog bara ta det lugnt och varva ner. Jag känner mig helt slut efter denna emotionella pärs.

Min favoritljusinstallation i stan. 💖💖💖

Mina senaste inköp, som jag var och hämtade ut idag. 😍 Bye bye, vuxenpoäng... 😉

Krasch


Jag kände sådan tillförsikt igår. Och nu vill jag i princip bara dö. Känner mig helt värdelös. Allt jag gör blir bara fel. 😢

Jobb och yoga


Idag har jag varit och jobbat några timmar. Det kommer garanterat bli en hel del övertid under det kommande halvåret, så jag kan lika gärna börja redan nu så att det förhoppningsvis inte blir fullt så tokstressigt senare under våren och sommaren. Jag har en plan för vilka bokslut jag ska göra under respektive månad från januari till juli, och idag har jag gjort en del tidskrävande förberedelser som annars skulle ha tagit en massa dyrbar tid imorgon. Ja, jag känner mig väldigt redo att ta mig an årets högsäsong. Såhär bra har det nog inte känts någon gång tidigare, vad jag kan minnas. Bring it on! 💪

Jag har även kommit igång med yogan ordentligt igen, vilket också bidrar till balans och lugn i mitt sinne. 🧘‍♀️ Mellan julafton och idag har jag yogat hela sex gånger. Det är min ambition att jag även fortsättningsvis ska försöka få till ett yogapass nästan varje dag. Jag märker ju hur bra jag mår av det, och det är ett synnerligen effektivt stresshanteringsverktyg. 🙏💖

Jag gick inte raka vägen hem från jobbet idag, utan tog en "liten" omväg på sju kilometer. Det var behagligt väder, så det kändes bra. Promenader är ju också himla bra för välbefinnandet. Jag ska försöka återuppta vanan att gå en lunchpromenad varje vardag, i synnerhet när jag känner att jag inte har tid för det är ju då jag behöver det som bäst.

I'm feeling 2022 ✨

Eftersom jag inte var vaken inatt (okej, jag vaknade till av oväsendet från fyrverkerierna, men orkade liksom inte formulera något blogginlägg), så får jag väl lägga upp tolvslagets ultimata soundtrack nu istället... 
 
 
Än så länge känner jag faktiskt den sortens tillförsikt inför det nya året. Ett helt nytt år ligger framför oss, och vi kan alla välja att göra någonting fint av det. 🙏