De kliver på mig igen

Jag handlade på vägen hem från jobbet. Framför mig i kön stod två tjejer, och det kom en till bakom och jag insåg att de var i sällskap. Och jag kände mig jättedum som stod där emellan dem och jag tänkte att hon borde få gå före mig och stå med sina kompisar, de skulle ju typ bara köpa en sak var. Men innan jag hann säga det sa en av tjejerna framför mig att "du kan stå här med oss". Och då blev jag så...jag vet inte, frustrerad kanske. Jävla snorungar! tänkte jag, och alla mina goda intentioner var som bortblåsta. Men jag presterade en leendeliknande grimas och sa "javisst" och sedan stod jag där bakom dem och var sur och ville gå till en annan kassa men det vågade jag av någon anledning inte så jag stod kvar och blängde på deras ryggar.

Och när jag kom hem satt ett kuvert fastkilat i brevinkastet. Åh nej, inte en räkning! tänkte jag. Men jag skulle faktiskt ha föredragit räkningar, för det visade sig vara ett brev från Arbetsförnedringen. De jävlarna, jag trodde verkligen att jag skulle få vara ifred från dem nu. Men nähädå, de vill (läs KRÄVER) att jag senast den tionde varje månad redovisar vilka jobb jag sökt och annat jag gjort för att få en ny anställning.

"Malin har en anställning på 60% på en revisionsbyrå där hon jobbar med redovisning och revision. Förhoppningen är att denna anställning skall utökas framöver. Söker övrig tid aktivt arbete parallellt med studier. Söker jobb på egen hand med stöd av de aktiviteter som Arbetsförmedlingen erbjuder."

Alltså...jag har nog aldrig varit så omotiverad som nu att söka jobb. Jag HAR ju ett jobb, ett alldeles fantastiskt jobb! Och jag vill bara få stanna kvar där...jag vill inte ut i den stora otäcka jobbsökardjungeln och utsättas för alla rovdjur (okej, rekryterare) som härjar där. Jag är trygg i Körsbärsdalen. Jag vill vara där och ingen annanstans.

Och vad menar de förresten med "övrig tid"? Hittills har jag fått jobba heltid, och jag pluggar med en studietakt på 50 %...det finns fan ingen "övrig tid"! Vågar man upplysa handläggaren om detta, eller blir det lynchning då...?


Kommentarer

Tänker du skriva en kommentar?

Vad gullig du är! Jag blir jätteglad när jag får trevliga kommentarer.

Observera att alla kommentarer granskas innan publicering. Olämpliga kommentarer, såsom mobbning och spam, kommer inte att publiceras.



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback